Varför välja mörker

Varför tittar jag på mobilfilmerna från Syrien, de där bomber faller. Varför läser jag berättelser från Utöya som är värre än varje mardröm, om ungdomar som förlorat kroppsdelar, glädje, vänner… men inte hopp.

Det är många som undrar och inte förstår. Som säger att de hellre blundar.

Jag läser för att mina ögon måste vara öppna och så småningom även mina barns, hoppas jag. Vi är inte ensamma och vi är inte avskärmade på en jord som är rund. Vi måste se andras sanningar och sorg för att väcka ett engagemang, för att bistå och hjälpa. Det är vad jag tror.

Bilder från världens katastrofer skapar mörker men också ljus. Handlingskraft. Oförutsedd styrka.

Jag tycker att det är fegt att vända bort blicken. Att det är svagt att inte bistå med hjälp i form av pengar eller åsikter som leder till förändring. Jag begär inte att du ska tycka som jag, men jag hoppas att du åtminstone uppskattar dina trånga resor till jobbet, ditt bråk med chefen eller din tråkiga sambo om de är de största problemen du ser här i världen.

Leave a Reply

