Äkta skryt

I tiden ligger ju att vi dels ska skryta så mycket det bara går, dels vara så himlans äkta.

Det finns ingen hejd på hur många superlativ som kan strös kring det egna jaget innan någon reagerar. Förut var det ett tecken på styrka att lyfta andra. Helt plötsligt är samma handling likställd med att inte tro på sig själv, att vara för vek och att inte våga ta plats. Det står mig upp i halsen lite faktiskt.

Jag berättar tio gånger hellre om en kollegas kompetens (och håller tummarna för att hen gör detsamma om mig nån gång) än att berätta vad JAG tycker om MINA senaste stordåd. Men ajaj, så får man (som kvinna…) verkligen inte säga, det ska inte blottas några strupar här inte.

Hör på den här då: Ibland äter jag upp mina barns godisbitar om de har flera. Ibland luras jag och säger till barnen att vi inte har ägg för att jag inte orkar steka pannkakor. Jag tycker att det är stökigt hemma om det finns osorterade dvd-filmer i en stängd låda. Och ibland struntar jag i att gå till gymet för att soffan är så skön! Kanske har jag läst en bok av en Nobelpristagare, men jag minns inte vilken för lättlästa romaner tilltalar mig så mycket mer.

Och ibland är jag inte helt säker på vad som är äkta eller inte, eftersom jag ändrar uppfattning 1200 gånger i veckan.

Skrytigt värre.

Leave a Reply

