Svårt som chef

Jag har inga problem med att sätta gränser…. när det gäller mina barn. Jag är (nog?) bra på att förklara och förtydliga både för barnen och mig själv varför det är viktigt att de utforskar världen och självständigheten inom olika ramverk till en början.

Det är svårare som chef. Jag är (nog?) inte så formell av mig utan bjuder gärna på mig själv, pratar om egna svagheter och bidrar till ett skratt mitt i allt det professionella och det som är självklart i affärsvärlden. Expertisen är inget att skämta om, men tillvaron är. Så tycker jag.

Så jobbigt det blir när det slår mig att det som är bäst för mig inte nödvändigtvis behöver vara bäst för mina kollegor. Att leda handlar inte om att gå före och visa vägen utan om att gå bakom och ge fart, peka ut alternativa vägval och vara ett stöd längs stigen. Vem är jag att säga att högt till tak är det bästa alternativet, om någon utvecklas till en bättre konsult med tuffare ton och strängare stil.

Det är svårt att låta det egna hjärtat få hjärnan som boss ibland. Fast svårt är också värdefullt.

Leave a Reply

