Ett av de sätt

När Blondinbellor och dyrka-dig-själv-Mior pratar om hur oerhört tillfredsställande det är att ÄLSKA sig själv och sina framgångar får jag ibland kväva impulsen att stoppa fingrarna långt ner i halsen. På mig själv dårå.

Inte för att jag har något principiellt emot självkänsla. Det vore ju rent idiotiskt. Utan för att ju mer det pratas om vissa saker, desto svårare blir det att låta egna inre drivkrafter hitta fram till dem.

(Har du till exempel varit hos en parterapeut mitt under rådande relationskris som råder dig att gå hem och bara sådär förföra din partner, bara ligga, GÅ HEM och LIGG! Nej, kanske inte… Men det är ungefär samma sak. Pratet får själva handlingen att verka så fullkomligt skrattretande onåbar.)

Hur som helst. Det där “älska dig själv”-andet är ju svårare än det låter om det inte finns något att älska. (Eller det finns det förstås alltid. Men när man inte TROR det eller SER det så funkar det inte att titta i spegeln och repetera 100 gånger att man duger som man är.)

Nu är det längesedan jag hade nån av mitt livs jobbigaste uppförsbackar i färskt flås. Men något som alltid hjälpt mig framåt och uppåt är idrotten och träningen. Inte bara för att det rensar skallen och byter trista tankar mot muskelkraft, utan för att prestationerna stärker. När du inte orkar träna men gör det ändå. När du inte orkar springa men gör det ändå. När du inte har något annat att gilla så är det ganska lätt att sträcka på ryggen och hålla huvudet högt efter de där hårda träningspassen som bygger upp. På fler än ett sätt. Och det har väldigt lite med storlek att göra.

Som sagt, nu är det för egen del längesedan jag förde kampen mot mig i 20-årsåldern. Men känslan i träningen sitter kvar. Världens bästa medicin. Ett av de sätt att göra dig själv till en riktigt bra kompis. (Som det också måste vara tillåtet att bli arg på ibland.)

Leave a Reply

