En fallstudie…

… i modernt biljettkaos levereras såhär på morgonkvisten, live från Göteborg.

Först hade lillebrorsan glömt sin Brucebiljett (“helt ärligt, jag hade inte ens en TANKE på att ta med någon biljett från Stockholm”) och efter en makalöst dyrköpt reservbiljett på plats utanför arenan var det dags för ett lite mer väntat bakslag:

“Din biljett är fake, tjejen”. Något som jag anat men inte haft möjlighet att få bevisat trots digitala besök hos både Globen och Polisen. “Bo Johansson” hade tydligen köpt och sålt ett tusental totalt ogiltiga biljetter till Springsteen och det var m å n g a besvikna fans utanför arenan som skulle viga sitt liv åt att snoka reda på den förfalskare som lånat hans namn för att lura naiva konsertälskare. De börjar nog sin jakt redan idag.

Jag känner mest att jag får skylla mig själv, och jag och Adde började istället en omedelbar jakt på ytterligare en biljett. Den återfanns i Ullevis ordinarie biljettkassor där trängseln var stor och för varje jubel visste vi att möjligheten att hinna få en åtråvärd papperslapp med entré till innerplanen minskade. Inifrån arenan hördes introt till öppningslåten. I samma ögonblick drogs avspärrningsbandet BAKOM våra ryggar, och för ett osaltat pris fick jag så tag i en av de absolut sista biljetterna som såldes till Bossen i Göteborg igår.

Vi fick uppleva en lång (!!) och makalös konsert med Badlands och Dancing In The Dark som absoluta höjdpunkter. Efter konserten mötte vi upp våra föräldrar som vi inte hade behövt leta så frenetiskt efter under spelningen – för de blev nämligen taggade med gröna band vid entréerna och guidades till bästa platserna längst framme vid scenen!!! Olika falla ödets lotter… Jag är givetvis inget annat än superglad för deras skull!


Köp aldrig en sån här biljett i andra hand! Fy på mig som borde ha koll på detta i och med mitt yrke! Lesson learned.


Väl inne på arenan var det värt de 15 varvens löpning runt Ullevi med allt plattare plånbok för detta minne för livet…


… tillsammans med den familj jag älskar så högt.

Nu snart mot tåget. Tack och lov är det inte “Bo Johansson” som står för biljetten idag.

Leave a Reply

