Tiden går för fort

Rubriken illustrerar ett av de värsta uttryck jag vet. Halsen känns trång när jag hör eller läser just den där meningen, det kliar runt hela min ryggrad och inte på ett positivt vis.

“Tiden går för fort. Barnen var så små nyss. Åh det känns som igår. Vart tar dagarna vägen.”

Jag lider med brukarna av dessa destruktiva meningar. Tänk att gå runt och fokusera så förtvivlat på hårda fakta som inte kan förändras. Tänk att lära sina barn hur deppigt det är att tid faktiskt passerar och aldrig kommer tillbaka. Vad sorgligt att alltid räkna ner.

Det är klart att det bästa (?) kanske vore att kunna pausa när allting flyter. När tillvaron är sådär underbar och barnen sockersöta. Men serru, det är inte troligt att livet blir evigt i samma form som nu. Kanske träffar vi Gud, återföds till en gås eller får festa med alla dem vi saknar i ett pastelligt paradis. Vad vet vi.

Det enda vi vet är att jorden snurrar och celler åldras. Fakta. Fakta att förlika sig med. Om framtiden vet vi absolut ingenting; lång, kort eller mittemellan. Så fy på den som glömmer att göra det bästa av stunden. När det går.

Jag mår genomjävligt när jag tänker på eftertexterna och The End. Av tusen anledningar men mest för att jag älskar att leva. Att upptäcka. Och att älska. Därav väljer jag att inte kasta bort dyrbar tid på självvalt lidande över något som bara är, utan istället låta blicken fastna på det som tillför värde. Kanske skulle det vara omöjligt om allt varade för evigt.

Tidens gång är bitterljuvt tickande mot förändringar vi inte känner till. Rörelsen är själva grunden till alla våra innersta känslor och potentialen i att ta vara på sånt som rör hjärtat. Så försöker jag se på saken.

Leave a Reply

