Att fylla 35

Idag fyller jag 35 år. Jag skulle kunna skriva att det är ångestframkallande, tärande, bara ungdom som flyr. Att rynkorna betungar och de gråa håren är långt mycket mer än ett enkelt huvudbry. Jag skulle ljuga.

Sanningen är att jag är fullkomligt lycklig över siffran. Jag ser inte en tickande klocka utan fokuserar hellre på den kappsäck av värde som våra erfarenheter berikar oss med. Pretto så det förslår, men ärligt.

Jag minns hur det var att ligga vaken om natten, blott 18 år fyllda, och tänka att om lika många till så blir jag 36. Jag minns frågorna, funderingen, jag minns oron och grubblet. Vem skulle jag då vara och med vilka?

Idag ser jag mig omkring. Människorna, att få vara med dem som står mig nära. Miljön, att få finnas i det här. Livet, att få vara en del av det vackra och det fina och fortfarande kunna se det trots allt hemskt som också äger rum på vår planet. Hur skulle jag kunna känna annat än tacksamhet över vår millimeter på jorden när så många utstår så mycket. Att få åldras är ju en lycka i sig.

Nej, tiden har ingen bromspedal. På den hundrade födelsedagen verkar 80 som en barnlek. Så länge vi kan skratta, varför inte skratta? Så länge vi kan springa, hoppa, älska, hoppas, dansa, krama och drömma… Varför inte göra det? Vad är då siffror egentligen.

Det kommer en dag när kroppen säger nej. När minnet sviker och närheten är omöjlig. Vilka idioter vi är om vi inte fångar den dag som är vår. Om så med oro, tårar, bråk eller skrik ibland. Det är också en del av allt. Det är också att leva, bejaka, lära. Svårt är inte motsatsen till värdefullt.

Jag firar idag. Inte min födelsedag utan lyckan och tacksamheten framför allt. Hur skulle jag någonsin kunna göra annat med rikedomen jag har fått.

35 är det bästa jag någonsin varit.

2 thoughts on “Att fylla 35

Leave a Reply

