Att vara hatad

Ni har säkert läst er less(a) på Katrin och vikthånen.

Jag ska inte gå in på sakfrågan.

Sitter bara här och undrar hur hon orkar vara så hatad av så många. Hur hon späder på och provocerar. Att hon faktiskt, på riktigt, inte verkar bry sig om andras åsikter.

Det handlar inte om att vara älskad av alla. Stört omöjligt. Men min övertygelse är nog ändå att de allra flesta människor vill vara omtyckta av dem som möter. Och att allt annat bara är ett stenhårt försvar, en mur för att skydda något som annars riskerar att brista.

Jag talar av erfarenhet. Jag trodde att mitt självförtroende var stort nog att skydda mig, när jag deltog i dokusåpan år 2000. Det var det icke, kan jag meddela. Jag bröts ner men byggde upp, något annat. Inte lika tuff, inte orörbar, men stark av insikten om vad äkthet är.

Inte alls felfri.

Bara alldeles vanlig. Och förhoppningsvis också vänlig. Inte för att passa någon annan utan för att passa mig själv.

Jag undrar hur jag hade varit om inte verkligheten hade golvat med en knockout som lärde mig allt jag behövde veta om mig själv just då. Jag undrar hur Katrin ser på sig själv, och framförallt bilden av den hon är. Orkar hon stå emot? Behåller hon sin styrka? Ser hon in i sitt barns ögon och vilar tryggt i vetskapen om att hon är den bästa hon kan, för honom, för sig själv, för sanningen? Eller gick hon för längesedan vilse i lögnen och myten om vad ett rikt liv innebär.

Kanske vill jag inte veta. Kanske vill jag fortfarande leva på hoppet om att förlamande iskyla enbart existerar för att skydda det som kalla stormvindar annars riskerar att förstöra.

Jag vill fortfarande tro att godhet går först och att karma är en bitch som bara väntar på att få slå tillbaka där det verkligen känns.

One thought on “Att vara hatad

Leave a Reply

