Så smäller det

Använder sms för att i korta sekvenser ventilera livets allvar med en vän här i förorten. Hon som alltid står för djup och kontrastrik språklig palett påtalar hur tramsigt bloggandet blir ibland. Jag som inte skrivit ett vettigt ord under 2013 utan mest blåst stötvis liv i den här sidan med banala, platta statusrapporter, vet vad hon menar.

Jag kan bättre. Men jag har inte tid och det känns fel att be er om ursäkt. Tänker istället på hur jag alldeles nyss var på väg att skriva om ett bröllop som närmar sig, en klänning som äntligen passar. Mycket att göra på jobbet, shopping som tömmer kontot men berikar hemmet, barn som växer och mat som smakar gott. Ni vet. Sånt där som man bara säger, berättar, sånt som snabbt passerar.

Oväsentligheter. Blah blah.

Men så smäller det i Boston. Ett maraton blir ett blodbad och tv-bilderna visar scener som på bara en sekund förändrar världen och livet för dem som är där. En vanlig dag i en vanlig stad. Nu skrivs den in i historiböckerna som något helt annat.

Och så tänker jag att det är det vanliga som är det mest värdefulla. Det är de tråkiga raderna som ingen behöver läsa, som är innehållet i mitt liv. Det är stövlar som behöver bytas och näsor som ska snytas. Budgetar att planera och möten att beta av. Det är gnabb och snabbmat, det är vana rörelsemönster i en värld som på ett ögonblick kan byta skepnad från spirande vår till brinnande inferno.

Det är inte det att jag inte drömmer. Men för att ge drömmarna liv och göra visionerna verkliga behöver jag trots allt en trygg grund. Jag tror att jag hittar den i allt som är vanligt och alldeles vackert i det lilla.

(Fast säg det inte till mitt 20-åriga jag, för hon hade nog f-n skrattat ihjäl sig.)

Leave a Reply

