Färg igen

Jag tror att jag har berört ämnet tidigare, men nu på morgonen fick jag mig en tankeställare när en kompis på FB förfasades över de rosa och blå Legolådorna, som på ett sätt upprör även mig men å andra sidan kanske man borde resonera annorlunda för att en gång för alla ta udden av färgernas betydelse.

Såhär blev mitt svar:

Det är intressant, det här. Och nåt man vill diskutera över ett glas vin egentligen 🙂 Men barnen gör ju som vi gör. Vi “färgar” dem. Hur många rosa plagg, äger du som vuxen karl? Hur många rosa bilar att köra runt i har du köpt genom tiderna? Jag tror att vi ibland tenderar att ladda det mest uppenbara, ytliga, med hotbilder som kanske inte riktigt finns. Min dotter går på en förskola med omfattande och genuint genusarbete på agendan. Hon har en storebror och ett ton ärvda “neutrala” leksaker och kläder att välja av. En mamma som är företagsledare och dessutom har ganska stor käft. ÄNDÅ dyrkar hon rosa prinsesskjolar över allt annat. ÄNDÅ väljer hon glitter när hon målar sina konstverk. Jag säger: Bli chef eller bli balettdansös. Klättra upp på världens högsta berg eller stanna på marken. Bli polis eller gladiator. Bli vårdare eller volontär. På ditt sätt. Utifrån den insida som är så mycket viktigare än den färg du råkar föredra för tillfället. Kjol eller byxor, svart, grönt, gult eller lila spelar ingen roll. DET gäller både pojkar och flickor, män och kvinnor. Stor eller liten. Rosa kjolar kan fortfarande vara den tillfälliga favoriten för de fyraåringar som i framtiden leder Volvo, IKEA och egna företag. OM vi slutar att projicera bilden av att det inte är tillräckligt “neutralt” för att duga, på våra små. Jag tror nämligen att den lever kvar från tider då kvinnor och män hade olika platser i samhället, och så vill vi ju då rakt inte ha det! Gå ut och köp en ljusrosa tröja och glittriga strumpor nu, för det är inte färgerna som är uppåt väggarna utan värdena som vi vuxna tenderar att lägga i dem. Så tycker jag, och så passar jag på att önska dig en härlig dag.

(Bilden är lånad från personens FB för att göra frågan tydligare.)

20131011-083108.jpg

5 thoughts on “Färg igen

  1. Men varför känner du att du måste försvara hennes val av rosa och glitter? Är det sämre än att välja brorsans gamla leksaker? Varför lyfter du fram typiskt manliga saker i ditt beteende? Jag säger inte att bara män är chefer och har stor käft men historiskt är det inte så vi beskriver en kvinna. Varför är det inte lika naturligt att beskriva saker som samhället ser som kvinnligt och oftast som “en liten hobby” typ baka, sticka eller shoppa smink. Saker som inte har något värde i samhället. Jag håller med dig, det är ingen stor sak och låt barnen välja vilka kläder och leksaker de vill så länge vi och samhället hela tiden säger “allt är okej” och inte fokuserar på det som syns och inte själva tycker att flickor ska ta det lugnt, vara söta och killar får busa och ha keps. Idag är det helt accepterat att vara pojk-flicka men inte det omvända. Fortfarande är det viktigast att visa upp manliga egenskaper och inte kvinnliga. Jag vet inte men jag gissar att du inte tänkte på att ditt svar bekräftar könsroller och stereotyper genom att hylla det som vi fortfarande anser som manliga egenskaper? Varför är det viktigt att framhålla att du är chef och kvinna? Hur många av dina manliga kollegor och byråledare känner behov av att berätta det? Det är helt okej att vara stolt (det ska du vara) och det är bara 20 % av företag som drivs av kvinnor så hatten av för dig men det är fruktansvärt att det 2013 fortfarande är något som kan ifrågasättas, kombinationen kvinna-mamma-chef…

    1. Uno,

      Nu tror jag verkligen att du missförstod, och kanske borde jag ha publicerat det initiala inlägget också.

      Jag försvarar ingenting.

      Jag säger att valet är fritt, och att det inte är ytan i sig som är viktig, utan det som finns innanför.

      Tjej, kille, kvinna, man, rosa, blå, svart eller vit… Allt är bara attribut som vi vuxna måste sluta lägga så stora värden i.

      Det är hela min poäng, och jag undrar om jag är dålig på att uttrycka mig eftersom det inte framgick när du läste. Mina exempel i inlägget var ju lyfta för att poängtera att i “min” situation arbetar jag aktivt för att fortsätta ifrågasätta normer som i äldre generationer murats från grunden, det måste nog göras för att bilden av stereotyper äntligen ska luckras upp.

      Läs inlägget igen med de glasögonen på, så kanske du ser lite tydligare vad jag menar.

      /Linda

      Skickat från min iPhone

  2. Jag tror att du har en stabil grund kring genus och att du väldigt sällan väljer att göra saker utifrån man/kvinna-perspektivet och inte menar som jag uppfattar texten. Men du är väldigt positivt kring manliga egenskaper i texten 😉

    1. Haha, Uno 😀 Detta borde vi diskutera över en middag. Jag är positiv till att låta folk vara som de är, göra som de vill och sluta prata om manligt vs. kvinnligt ur “förlegade” perspektiv. Jag tror vi är rätt överens och önskar det fanns tid att utveckla. Ha en fin helg så länge!

      Skickat från min iPhone

Leave a Reply

