Rättvist eller tvärtom?

Ok, initiativet är gott. Rättviseförmedlingen kämpar på och jag är den förste att applådera.

“Tacka ja”-kampanjen var viktig, rätt och riktig!

Men men… Något skaver när man nu vänder på steken. Män uppmanas tacka nej till paneldebatter med enbart män. För att öka mångfalden och lyfta kvinnorna.

Är det fel att jag känner mig förminskad?

Glömmer vi inte individperspektivet?

Bara för att männen oftare lyfter varandra, håller hårt om de breda ryggarna och vaktar varandras utrymme när det krisar – då betyder det inte automatiskt att varenda person med pung har en räkmacka rakt igenom hela yrkeslivet.

En panelinbjudan är en möjlighet. Utrymme att synas, höras och dela med sig av antingen kunskap eller övertygelser. Eller båda delarna då. Är det verkligen rimligt – eller rättvist – att säga: Hörru karl, tacka nu NEJ till förmån för MIG. Som då är tjej.

Ska herrn i fråga komma hem till familjen och meddela att idag fick jag en möjlighet att tala om det jag brinner för, att göra mig hörd, men jag sade nej för att det verkade bli enbart män i panelen… Det gnisslar i tanken.

De som ställer frågan, har ett ansvar. De som får frågan har ett ansvar; att se möjligheter, att våga säga ja, ta plats, utsättas för granskning. Men att uppmana någon att avstå, för att i teorin bana väg för den svårare utmaningen, det är en väg jag har svårt att lobba för.

Fortsätt fråga tio kvinnor per tillfrågad man för att jobba med den statistik som säger att tjejerna oftare avböjer. Fortsätt bygga upp istället för att bryta ner, så att kvinnorna hittar en bekväm plats under det skarpa iskalla ljuset längst fram på scenen. Fortsätt jobba för, men aldrig emot.

Vår jämställdhet ska vara vår stolthet. Inte en offersituation där vingklippning behövs för att vi ska vara de som i slutänden lyfter.

Lika möjligheter. Inte olika.

20131127-090254.jpg

Leave a Reply

