Alltid ett men

Det är bra att ha förmågan att kunna analysera.

Eftertanke är av godo, och engagemang förändrar världen till det bättre.

Men. Det slog mig plötsligt att det alltid finns ett men. Och jag undrar hur tunga de tre bokstäverna blir att förvalta, om de alltid måste finnas med. För oss, för våra barn, och för deras. Är det så att andra sidan av myntet alltid måste kommenteras och tas i beaktande? Är vi inte tillräckligt kloka/djupa/respektabla om vi bara ser det ensidiga ibland? Som ett medvetet val alltså, inte ett försök att försköna en mycket komplex verklighet.

Se här:

Jag älskar mitt jobb! – Men är det inte så att du jobbar för mycket, du försakar något, har du verkligen tid till allt det här?

Lördag betyder lördagsgodis. – Men har du tänkt på hur mycket socker vi svenskar konsumerar, byt ut den där påsen mot ett knippe morötter så lever du längre.

Åh, en festinbjudan, kul. – Men det är en dag imorgon också. Glöm inte barnen och jobbet och veckan som ska planeras, bäst att gå hem i tid.

Nu längtar jag efter en varm dusch. – Men glöm inte att tänka på miljön, klimatet, energiförbrukningen. Bättre duscha kallt och kort, förstås.

Det ska bli kul att se Melodifestivalen i år. – Men blir inte det programmet sämre och sämre. Nej, gör något annat istället så blir du gladare.

Jag njuter av sportevenemang på TV! -Men inte OS hoppas jag. För det är bara politik och förtryck, och borde inte få finnas.

Jag blir lyckligare av träning! – Men träna inte för mycket/ofta/lite/lugnt bara. För mycket är inte bra då tror dina barn att utseendet betyder något och för lite är inte bra för då gör det ingen nytta, serru.

Vad gott med ett glas rött. – Men inte på en torsdag väl, och inte om din make också ska dricka ett glas, för vem kör då till sjukhuset om det händer något på kvällen där hemma i förorten.

Kan man inte bara få vara ibland? Trots all svärta som finns i världen och alla problem som hopar sig i horisonten, borde det ju gå att hitta lyckan om och när vi har möjlighet? – Men är du alldeles naiv, flicka lilla. Visst, sitt du där och “fånga dagen” men då måste du förstå att det är rent egoistiskt och du borde veta hut.

Det är inte svart eller vitt förstås. Och jag bidrar till tyckandet i alla möjliga former. Ibland känns det bara som att det finns så mycket glädje i det lilla, men den tvingar vi till drunkningsdöden i det stora perspektivet. Samtidigt som vi klappar oss själva på axeln för att vi är duktiga och inte blundar för något, missar vi också möjligheter att hämta energi i små format för att orka engagera oss i det stora och viktiga.

Det slog mig plötsligt hur svårt vi gör det för oss själva många gånger.

Men det kanske bara är jag.

Leave a Reply

