Fyra år och elva månader

Det är natt och min dotter fyller snart fem år. När jag lägger mig i sängen snusar hon gott i sin egen, i eget rum. Huset är alldeles mörkt och tystnaden påtaglig. Många föräldrar tycks blogga sig alldeles exalterade om just detta, att få vara ifred. Den stora längtan efter avståndet.

Snart är hon alltså fem år. Det var ett ögonblick sedan hon föddes men en evighet sedan hon inte fanns. Hennes spädbarnskropp blev en rultig bäbis som blev ett starkt och smidigt barn, och barnet väljer allt oftare sin egen väg. Självständigheten är viktig. Förstås.

Jag kommer snart att somna. Maken vid min sida likaså. Ett ben som nuddar ett ben, en arm över en arm. Vuxen närhet lika viktig som öppen frihet och vi värnar om dem båda. Om oss båda.

Men vi har tid, förhoppningsvis. Klockan klämtar inte lika snabbt mellan 40 och 41 som mellan 5 och 6. Den relativa skillnaden blir större när människan är mindre. Vi hinner med. Så innan jag sluter ögonen lyssnar jag lite extra efter de bekanta ljuden. Dunset av trötta fötter mot hårt trägolv, det långsamma släpandet av täcke eller kudde. Nästan sovande steg som med autopilot styr kosan mot mammas och pappas närhet, och trängseln som sedan uppstår när liten plötsligt blir störst.

Älskade barn, som alltid fått plats. Du får fortfarande plats. Vila vid min sida när du vill. Jag räds inte trängsel under nattens mörka timmar, ej heller avståndet du kommer att välja för gott så småningom. Att jag och din pappa får dela värmen med våra barn, det är den absolut vackraste lyckan vi fått vara med om.

20140310-083906.jpg

One thought on “Fyra år och elva månader

  1. oj vad fint skrivet. Man glömmer ibland bort att uppskatta det lilla med de små. Ibland tar bagateller över och skapar en massa gnäll och negativitet. Men barnen är det viktigaste vi har, och det ska man alltid påminna sig om. Brukar íbland tänka tanken; vad klarar jag mig utan och vad klarar jag mig inte utan. Svaret är självklart och ändrar mitt tankesätt direkt.

Leave a Reply

