In between

Att vara entreprenör. Det låter så uppförstorat nuförtiden. I begreppet ryms svinrika IT-proffs och ekonomiskt oberoende superbloggerskor. Svindlande höjder ger ett skevt perspektiv.

För mig handlar det om att göra något jag kan och brinner för, utan att vara anställd av någon annan.

Samtidigt går det upp för mig att jag och mina affärspartners driver ett företag. Ett företag på riktigt. Vi har en stor lokal och många anställda. Vi anlitar underleverantörer och bygger en kundbas på nordisk marknad. Vi kan det vi gör och anlitas för vår expertis. Vi har skapat ett varumärke. Ett eget. Tanken svindlar, igen.

Men jag får ingen svindel. Blir inte nervös av insikten. Sanningen, den enda, är att jag är stolt över det vi uträttar tillsammans med våra medarbetare. Men jag faller inte med ansvaret. Det kan gå bra för oss i många år framöver, eller så gör det inte det. Jag får inte magont av ovetskapen. Jag gör vad jag kan, för att jag kan. Lurar ingen, inte heller mig själv, och jag glömmer inte det viktiga. Det viktigaste.

Jag vill vara en bra chef men ännu mer en bra medmänniska. Jag vill driva ett välmående företag men ännu mer ett välmående klimat. Jag vill bygga en familj där vi arbetar, men aldrig på bekostad av familjen därhemma. Jag vill mycket, men måste ingenting. Omsättningen är sekundär i kronor och ören, den väger så mycket tyngre i lärdomar för livet.

“Framgångsrik” är ett fattigt uttryck. Det kan stå innehållslöst och tomt på en enda sekund. Jag drivs av att skapa, utveckla, förvalta – mycket mer förtroenden än hårt kapital. Även om det går åt helvete imorgon kommer det inte att vara en förlust. Mina åstadkommanden är födda ur lärdomar och landar i exakt samma kategori. Så länge vi lever så lär vi.

Jag är så tacksam över att få vara med på resan.

20140417-214442.jpg

Leave a Reply

