Framåt

Försiktigheten först! Så tänkte jag när jag var något yngre.

Inte ta ut något i förskott, förutsätta det värsta. Vara på sin vakt och värna om murarna. Det var grejor det. Trodde jag.

Sedan blev jag äldre. Klokare. Kanske lite mera kul.

För nu är jag tvärtom. Jag tar gärna ut glädje i förskott, för när saker går bra och blir som de ska gör det allting ännu roligare. Längre. Och blir det ett avbrott i planerna fick det iallafall vara bäst ett tag.

Det är fegt att fega. Och lite som att frysa ut livet. Nä, jag vågar väl välkomna nu. Det finns så mycket skit och det finns så lite tid, så det vore ett väldans slöseri att inte måla ut alla de allra finaste färgerna till dess att de tar slut.

Slösa på, liksom! Så att paletten inte torkar och glöms bort i en trög låda nånstans.

Vi bokar våra semesterveckor nu förresten. Det ska bli kul att åka bil genom öken och kullar, förbi skaldjursrestauranger och palmer. Om flygbolaget inte går i konkurs. Eller jorden krockar med en okänd planet från en annan galax. Kanske lossnar Gotland och drar iväg ut genom sundet och över Atlanten. Sundsvall har ju brunnit förut, det kan hända igen.

Men som sagt, nuförtiden vågar jag glädjas medan jag kan. Helt fritt från vidskeplighet.

Så det är vad jag gör.

Peppar, peppar.

20140507-225455.jpg

Leave a Reply

