Att se sig själv i spegeln

Jag tjatar ofta om vikten av att våga möta sin egen spegelbild. Att kunna somna om natten och veta att dagen kanske inte var lätt, eller ens kändes genomförbar där ett tag, men att vila i insikten om att jag gjorde så gott jag kunde.

Fattade svåra beslut med öppna ögon för dess betydelse. Kopplade ihop mål med mening.

Mötte människor med öppet sinne och respekt, oavsett vilken dennes agenda är.

Jag vill inte verka som någon moder Theresa som alltid har förmåga att göra rätt. Nej, oavsett lärdomar, dit kommer ingen, någonsin. Det blir så tramsigt att ordmässigt sväva ovanför och verka insiktsfull, när självaste verkligheten kan skrämma skiten ur en, från en dag till en annan. Men det finns en tid då man faktiskt inser att livet ter sig mer värt om man följer sin egen väg och tar risken att bli trampad på, snarare än att av rädsla och feghet välja att kliva på andra. Det där har jag skrivit om förut, men jag känner det mer än någonsin. I hjärtat och ut i fingerspetsarna. Inget är viktigare än att vara äkta mot sitt inre.

Det går inte, det är omöjligt, att i alla sammanhang vara omtyckt av precis alla. Men det blir så fruktansvärt tärande att hantera, om man inte ens gillar sig själv. Så jag försöker att gilla mig, nu. Förklara, istället för att bortförklara. Ta plats, istället för att ducka. Känna efter, istället för att endast tänka. Magkänslan är en stark kraft. Jag är tacksam för den.

Från en mage till en annan. Jag skulle kunna skriva att jag ville ta en bild på ungarna, och där skymtade också jag. Men jag tyckte att jag nästan såg en magruta och blev så jäkla glad efter all denna morgonträning att jag blev tvungen att ta fram kameran i telefonen. Ögonblicket kan ju så snabbt vara förbi. Allt som behövs är en Marabou och ett par glas vin, och det min vän ser jag fram emot redan ikväll!

Ha en fin helg!

20140613-094957.jpg

2 thoughts on “Att se sig själv i spegeln

  1. Så underbart & fint skrivet!

    Är en ny följare här på bloggen och jag ser verkligen fram emot att få läsa resten av det du skrivit om detta.

    Försöker varje dag öppna mig mer, både inför mig själv och andra me jisses va svårt det är! Speciellt mot mig själv! Och jag håller med till 110%… det handlar inte om att vara någon moder Teresa…. egentligen är det ju konstigt att man tänker så eftersom det borde ju vara vanligt “folkvett” att vara på det viset.

    Tänk vilken fin värld vi skulle ha om de var så!!

    Hejjar på dig & tack för att du delar med dig av så fina tankar!!! ♥

Leave a Reply

