Påminn mig…

… gärna om att aldrig göra min röst hörd i ett socialt medie så som Facebook, bland människor jag endast är ytligt bekant med. Särskilt inte på tema fotboll.

Det gjorde jag nämligen igår. Känner fortfarande av blåmärkena efter färden i den mentala torktumlare som väntade.

Jag råkade liksom uttrycka en viss frågeställning kring den “filmande holländarens” sista scen i gårdagens VM-match.

Viktigt nu:

– Jag skrev INTE att jag försvarar hans beteende

– Jag skrev INTE att jag inte avskyr filmningar, för det gör jag, å det grövsta

– Jag skrev INTE heller att jag hade alla definitiva svar kring en situation som i medierna direkt diskuterades in i minsta detalj, omgiven av oklarheter

– Och jag skrev INTE någonting om tidigare fula skådespel i matchen

Det enda jag frågade var om den där slutliga straffen möjligen trots allt var en korrekt dömd straff (ur domarperspektiv, inte etiskt eller moraliskt) trots att den fällda spelaren så kraftigt och patetiskt överdrev sitt fall.

Det var en fråga. Inte ens en övertygelse.

Men min övertygelse är att jag borde hållit mina fingrar långt borta från bokstäverna på tangentbordet.

Helt plötsligt hamnade jag under någon form av sporadisk skotteld kring fulspelets närvaro i detta VM och ja, för tusan, till och med i världen i stort. Låt mig flika in, bara för sammanhanget här: Jag avskyr fulspel. Jag avskyr orättvisor. Och jag avskyr när folk spyr ut sin kritik utan att först försöka greppa hela bilden.

Men dumstruten är på mig (som minst en av de övriga kommentatorerna gjorde tydligt och klart). Sociala medier kan snabbt bli osociala, om inte övertydligheten får tillräckligt mycket plats.

Jag undrar fortfarande om domaren hade ansetts göra mer rätt om han inte hade blåst straff, helt oberoende av att det denna gång var en välkänd filmare som föll. Men jag skulle aldrig någonsin mer ställa frågan. Moralen sitter nog allt där den ska såhär i vuxen ålder, men modet fick sig just en duglig digital törn.

I alla fall när det gäller bollar, män och mästarmöten.

20140701-010332.jpg

One thought on “Påminn mig…

  1. Men åh jag vet! Kan bli väldigt hätskt i kommentarsfältet när man snuddar vid temat fotboll…eller med hämtad inspiration från hockey…med lättsam parallell till Ladiesnight…jävlar vad jag fick däng den gången. Men jag gillade det! Kul att se mänsklighetens smutssida irl liksom!

    Go Linda!

Leave a Reply

