Här och där

Vi upplever en frukost, en lunch, en middag utanför våra vackraste drömmar när roadtrippen på USA’s västkust precis tar sin början. I luftrummet över Ukraina förlorar 300 människor vedervärdigt brutalt sin framtid när deras plan skjuts ner av en missil.

Vi strosar gata upp och gata ner i San Fransisco, färdas över landmärken och historiska kännetecken hållandes varandras händer, delandes varandras ögonblick. I Gaza går marktrupperna in och släcker barnens liv med sina fruktansvärda vapen.

Det sägs att vägen till lycka är att försöka förändra det du kan, samtidigt som du accepterar sådant som inte går att rå på. Just nu känns acceptansen omöjlig. Jag kan inte förändra världen, men inte heller förlika mig med att tillhöra en global skara åskådare som bevittnar en galenskap utan motstycke. Jag kan inte stoppa vapen eller strategiska beslut i militära mötesrum.

Men jag kan svära min tro till hoppet och kärleken. Jag kan smeka mina barns kinder och lova dem att alltid se, alltid lyssna. Jag kan älska fullt ut, över alla bredder, jag kan strö näring över de liv jag når och rår på. Jag kan inte göra allt, men inte heller inget.

Orden må vara banala, futtiga. Te sig patetiska när delar av världen brinner av hat. Vi kan se oss som miniatyrer, maktlösa, bakbundna av större krafter. Eller så kan vi plocka fram de reserver vi har, glöden i våra ögon och värmen i våra händer. Vi kan ge barnen en tro på en bättre värld, en vacker framtid.

Vi kan välja något mer än att bara finnas, ja vi kan göra skillnad. Varenda dag i varenda liten handling. Jag pratar inte om att aldrig göra fel, utan värdet av att faktiskt vilja göra rätt. I hjärtat och hela vägen ut.

Då kan de små stunderna få vara vackra och betydelsefulla även i en förfulad värld. För imorgon är en ny dag, och med uppgivenhet kommer vi ingen vart överhuvudtaget.

20140719-064902-24542107.jpg

20140719-064901-24541666.jpg

20140719-064902-24542444.jpg

20140719-064902-24542845.jpg

Leave a Reply

