Hon är så bra (alternativt; stalkervarning)

Inspirationskällor finns överallt omkring oss. Bland släkt och vänner, i yrkesliv och idrott, i bloggar och traditionella medier.

Vi väljer noga och ibland inte alls. Tänker igenom vilka vi sneglar mot eller ser när hjärtat styr av egen kraft. Vissa fastnar för en stund, andra stannar längre i vår kontext. Alltid med en ny dos motivation när vägarna korsas. Och som de här injektionerna behövs, trots att man är 36 år, har hittat sitt vägval i yrkeslivet och ofta får nypa sig i armen över att få vara med om just det här som är livet i dess nuvarande former.

För mig finns det en person, utanför alla tydliga kategoriseringar, vars texter jag läst länge men som nu med tiden liksom bjuder mer på sig själv och som jag därför fått en viss (jag vet, redigerad, men ändå) helhetsbild av i mitt huvud.

Och som jag gillar henne.

Det är Cecilia Blankens ju.

Hon verkar tuff men inte hård. Emotionell utan att tappa integriteten. Öppen fast aldrig så mycket att läsarna eller lyssnarna behöver undra om det är ett kommersiellt spel. Inte rädd för att berätta om sina rädslor, inte orolig för att verka mindre om hon lyfter personer omkring sig eller långt ifrån och gör dem större. Hon gör ett jäkla jobb med skrivande och tränande och familjande och poddande och skoproducerande och varumärkesbyggande, men får det magiskt nog att aldrig låta mäktigare eller blygsammare än delarna och dess helhet ihop.

Min make pratar lyriskt om Rambo, Rocky, Muhammad Ali och Facebookimperium-Mark. Tillsammans diskuterar vi familjen Stenbeck och herr Zennström. Men om min dotter (eller son för den delen) skulle gå vilse i livet och vägra lyssna på mammas kloka (?) ord, så skulle jag peka mot Blankens blogg, sätta podden på repeat och säga varsågoda unge dam och herre; här kommer en snabblektion som tar er med från ungdomens vilsenhet till vuxenlivets valbarhet och aldrig någonstans på resan möter ni “kan inte” eller tappar bort hjärtat på vägen. Dessutom med ett och annat klavertramp och en jäkla massa garv.

De ä så’re ska va ju!

20140815-072525-26725899.jpg

Leave a Reply

