2014

Det var ett märkligt år. Passerade i rasande fart, som ett expresståg över kontinenter, med bara några få men minnesvärda hållplatser på vägen. Fullt fokus på nästa uppehåll, däremellan bara hålla fast och hänga med i tempot. Så var det.

Det var avsaknad av många, långa middagar med vänner och istället tid för familj när tempot slog av mot vissa veckoslut. Det var tidiga morgnar med träning klockan 6 för att hinna med. Det var pappas sjukdom och den avklarade behandlingen, som en milstolpe för en superhjälte som blev allt starkare framför min blick. Det var hej och hejdå till den vita lilla valpen som lämnade spår i hjärtat och ärr under dotterns ena öga. Ett år med både sår och värme.

Det var också höjdpunkternas år. Resan till Åre i krispig vinter, kvällarna på rummet när mörkret föll. Det var äkta samtal och innerlig närhet från januari till december och så tacksam är jag för det. Ljusa nätter och fotboll på TV:n, en make som fyllde 40 och firade med stor fest. Det var bastu och midnattsbad i det vackra huset på Gotland, och det var 15 dagar längs Highway 1, i LA och Nevada, med tusentals minnen som sitter präntade fast. Just sommaren var bland de bästa jag haft.

Mot hösten blev jobbet det mesta, ja centrum av allt. Så kan det inte alltid vara, men vi såg en möjlighet och byggde på den. Jag hoppas och tror att lugnet står att finna i framtiden sen. Jag vill ha mer av vänner, mer av närhet, rörelse och skratt.

Jag kommer alltid att minnas morgonen på Eriksdalsbadet, när vi simmade sida vid sida innan staden hade vaknat. Jag glömmer aldrig matchdagarna vid sidlinjen där du håller min hand, och vi pratar om våra barn som springer framför, bakom, runt- och i hela vår värld. Jag vårdar minnet av resan till Göteborg där vi drack bubbel och badade i varma pooler, pratandes om vårt första år som gifta. Midsommar i sommarstugan, fisketuren med sonen och hans mormor, våren som gick och hösten som kom.

Det har varit ett lite märkligt år. Det har satt sina speciella spår. Men jag vårdar det som var, jag sparar allt det gav. Om bara några dagar väntar 2015, om det vet jag inget, men står nyfiket redo att glänta på dörren till innehållet. Och att vara med och skapa det förstås.

20141227-100216-36136175.jpg

Leave a Reply

