En (aldrig) stilla längtan

Det är väl ganska enkelt förklarat, det här med att vilja vara med om mer. Tiden är så knapp och möjligheterna så många, det är nog inte konstigt att det är svårt att sitta still.

Vi vet ingenting alls om imorgon, kan aldrig återvända till igår. Det är klart att jag känner en längtan efter att förvalta så mycket jag bara förmår.

Fast alla gör ju inte det. Och jag kan ibland, men bara ibland, känna mig avundsjuk på lugnet. På alla dem som väljer ett hus, en plats att bo, och känner att här stannar jag för alltid. Eller ett jobb eller en semesterort, och aldrig behöver något mer.

Jag har inga problem med att sitta i soffan en hel kväll. Inte heller kallar jag mig girig, som någon som vill åt det mesta av allt. Jag vill bara veta hur det är att befinna mig här eller där, att göra si eller så. Jag vill veta hur världen ser ut. Läsa böcker jag inte läst. Möta människor jag aldrig mött. Jag vill testa mina gränser, eller flytta dem kanske mer korrekt. Jag vill alltid gå vidare efter ett par timmar på ett uteställe, för att något annat kanske är lika kul. Jag känner mig sällan “nöjd” (men alltid nöjd) i den mån att jag lutar mig tillbaka och säger this is it.

Jag känner mig själv nu, och tror att jag tillåter mig att släppa fram nyfikenhet utan press, för att jag landat så beständigt i det som betyder mest. Men mannen, med barnen, nära vänner och familj, där kan tiden stå alldeles still. Där tystnar bruset, där vaknar själen. Så med grunden så orubblig i mitt inre, en kärna där alla viktiga önskningar bor, tror jag det är lättare att låta äventyrslustan på ytan gro.

Tack för möjligheterna, tack som fan vem du än är.

20141230-213000-77400564.jpg

20141230-213000-77400200.jpg

Leave a Reply

