Drömlampan

Alltså, det är så a n n o r l u n d a att ha haft de här veckorna i lägre tempo, även om jobbet nu åter är igång i full fart. Att inte ligga 100 steg efter på det privata/sociala/strukturella planet, utan att helt enkelt ha kommit ikapp och därmed ha TID att slänga ihop en hemlagad lunch eller städa ett skåp i sakta mak, det är lyx.

Ja, mitt företagande är självvalt, men för mig finns inget halvdant, vilket gör att det är svårt eller näst intill omöjligt för mig att inte satsa allt allt allt medan jag är mitt inne i det.

Hur som helst. Mitt fixa-hemma-projekt går vidare och jag blev så GLAD när jag hittade den här ljuvliga fönsterlampan i en inredningstidning som skulle lämnas till pappersinsamlingen. Ännu gladare blev jag när min research gav resultat, och jag lokaliserade varumärket Svenskt Tenn. Sedan kom ett bakslag när prislappen visade branta 3900 kr, men okej tänket jag, det kan det ju vara värt när den ska tittas på varje dag och kanske åldras tillsammans med oss här i familjen.

Och slutligen noterar jag att det enbart är “lampan” som är prissatt till tretusenniohundradyrakronor, och vill man ha skärmen också så går den loss på 4900 riksdaler.

Drömlampan får förbli en dröm ett tag till. Inte för att det nödvändigtvis skulle vara en teoretisk omöjlighet att betala för den och installera den här hemma, men nästan 9000 kr för en lampa som inte ens står på golvet eller hänger över matbordet, känns på något sätt som att betala 950 spänn för ruccolan som ska serveras till finmiddagens huvudrätt.

Mentalt tvivelaktigt, med andra ord.

20150111-142019-51619421.jpg

Leave a Reply

