Å andra sidan

Missförstå mig INTE nu. Kampen för jämställdhet är viktig och måste pågå på flera fronter, i olika tonlägen.

Och den behöver inte jämföras med all världens vedermödor för att berättiga sin plats.

Men ibland, ibland, när orden väger över mot bitterhet och när perspektiven liksom snävar av sig alldeles väldigt mycket, då får jag svårt att klappa händerna och skrika “bränn bh:n” på barrikaderna.

Jag är FÖR lika löner och samma rättigheter som männen. (No shit…) Jag är FÖR att våga vara jobbig för att göra skillnad. Jag är EMOT alla former av “tjejer kan inte arbeta i grupp” eller “varför tar du det så” i mötesrum där en kvinna försöker diskutera en krass sakfråga med en man, och blir härskarförminskad till en KÄNSLA.

Men å andra sidan.

Jag är tacksam och ödmjuk att vara människa i Sverige. Att kunna erhålla skolgång och sjukvård, må så vara i försämring. Jag är glad att min son, om han vill, kan välja att gifta sig med en man, även om det kommer att innebära utmaningar och kamp mot fördomar även där. Min dotter får, om hon vill, bära korta kläder, köra bil och bli chef för land och rike.

Jag menar inte att jämföra päron och äpplen, inte heller att vi ska tiga stilla och acceptera bara här och nu. Men för mig är det viktigt att det inte blir vi mot dem, onda mot goda, utan att vi kämpar tillsammans på grunder som ger kraft och inspiration.

Vi behöver inte trycka ner för att klättra upp. Förminska andra för att verka större själva. Vi kan räcka ut händer och kräva vår rätt, utan att använda sprängmedel i varenda kolumn. Kalla mig naiv men om världen ska bli varmare kommer det knappast att hjälpa om vi skapar ett iskallt klimat där vi dagligen ska existera.

Vi är döttrar och söner, män och kvinnor, mammor och pappor. Ensamma är vi sällan starkast, men tillsammans blir vi oslagbara. Låt oss hjälpas åt på vägen fram.

20150123-090506-32706349.jpg

Leave a Reply

