14 år ihop

Men, säger en kollega, det kan ju ändå inte vara samma pirr i magen efter så lång tid tillsammans. Med vardags(tri)st(r)ess, ungar, gamla vanor och så?

Jag har just berättat att det nu gått 14 år sedan vi blev ett par.

Mitt korta, allmänt förväntade svar, blir att njoe, kanske eller kanske inte, vi har ju haft våra kriser och det är klart att saker förändras…

Det ingen behöver höra, är min egen hemlighet. Jag är 37 år gammal och fullkomligt förälskad i livet med dig. Det händer att jag ligger vaken på nätterna och tänker på dig, på oss och våra barn, fascinerad över att den vanliga vardagen fortfarande, ännu (för alltid?) ter sig som ett spännande äventyr när jag delar den med er.

Du får mig att skratta, varje dag nu. Ibland gör du mig så arg att tårarna sprutar. Jag blir varm av hur du tar min hand så tryggt i din. Jag avskyr när du proppar hela munnen full av chips, så mycket att smulorna flyger, men älskar att jag får förmånen att vara nära och irritera mig på just det. Byter det inte mot något i världen.

Det fanns en tid när vi trodde att vi behövde bli likadana för att passa ihop. Idag är våra olikheter vårt klister. Jag som manar till rättvisa som dygd, har fått dig att förstå att rättvisan inte mäts i identiska rutor och rutiner på var sin stig. Du som bara blir arg om diskussionen gäller pengar eller tvättider, har fått mig att förstå att bara för att jag tar lätt på något kan det vara viktigast i världen för dig.

Du har gett mig våra barn, ja visst. Men du har också gett mig ett liv så verkligt att mina innersta drömmar och fantasier kretsar kring mer av just det. När jag hoppas, så hoppas jag på oss, på här, på samma fast ännu mer.

När jag ligger sömnlös klockan fyra på natten har det ingenting att göra med att inte kunna sova. Jag vill bara ligga vaken och titta på er, tänka på oss, bara några minuter till.

20150201-083256-30776944.jpg

20150201-083256-30776863.jpg

Leave a Reply

