Badhusskräcken

De som känner mig bäst, vet vilka saker jag avskyr mest. Badhus är en av dem. Lika mycket som jag älskar att bada i pooler och åka vattenrutsch, avskyr jag när vrålande barn och föräldrar packar bassängerna fulla av stök och skrik under ett tak centralt på valfri ort.

Jag tål det bara inte. Kö till duschar, trångt i vattnet och på sidan. Alla vrålar som galningar och badvattnet det är iskallt. Fy, fy, fy vad jag inte trivs i det trånga, huttrande, stressade klimatet.

Åh herregud vad lycklig och tacksam jag är för att min make accepterat och lärt sig/mig att leva fullt accepterad trots avsaknad av detta allmänt vedertagna “mammamåste”.

Men nu är vi i Åre. Copperhill är i vanliga fall idylliskt och tyst, jag har varit här förut och skidat och spaat. Sportlovsveckan gör dock badet tillåtet för barn några timmar varje morgon och eftermiddag. Det är mörkare än ett vanligt badhus. De allra flesta vuxna hinkar öl och champagne. Men i allt väsentligt är de fancy miljöerna i övrigt plötsligt förbytta till vilken badande sporthallskänsla som helst.

Vad jag gör? Sitter här med min runda mage och buckliga kropp med ett vattenglas i handen, mitt i epicentrum av det kaosiga. Jag hittade en plats med uppsikt över (nästan) alla utrymmen, och syskonen roar varandra i poolerna medan maken är iväg på styrelsemöte. Ibland får jag påhälsning av två tindrande par ögon som avrapporterar vad de gör eller ber om mer jordnötter från baren.

Och vet ni vad? Jag trivs. Det är fullkomligt omöjligt att förklara, men det finns ingen plats jag hellre skulle vilja vara på än just här just nu. Tiden med mina små är inte bara något jag värderar oerhört högt, för mig är den också den ultimata definitionen av lyx.

Fast nästa år, då sköljer jag ner klorvattnet med skumpa jag också!

20150223-173458-63298133.jpg

Leave a Reply

