Tre tankesätt

Jag får ofta frågan om hur jag orkar hålla geisten uppe i jobbiga tider, eller var jag hittar energin att fortsätta trots att omständigheter på jobbet eller i andra sammanhang tär och tynger ner. Målmedvetenheten är säkert medfödd och den är också väldigt personlig, men tre tankesätt som “alla” kan använda hjälper mig alltid en bra bit på vägen:

1. Nu är nu, imorgon är en ny dag

Det finns alltid utrymme för förbättring, och de svåraste stunderna kan bli till de bästa lärdomarna. Om det är kämpigt som f-n i en period, så försöker jag se det som just en period: Avgränsad i tid och kanske också i rum. Detta hjälpte mig mycket i svältsituationen på Robinson-ön och i de tuffa medietiderna efteråt. Det hjälper mig när jag begår misstag, eller ska försöka bistå andra när de ber om assistans i deras. När jag och min fästman var sekunder från en bestående separation använde jag detta synsätt, likaså när jag tänker tillbaka på de svåra åren nu efteråt. Då var då, nu är nu, och idag kan vi fortfarande forma som vi vill.

Om jag baddar ett kräkande barns panna samtidigt som en stressad kund ringer på mobilen, och frysköttbullarna bränns vid på spisen tänker jag faktiskt aldrig någonsin att mitt liv suger, utan tvärtom att livet är så jäkla underbart och jag är så tacksam för att mitt största problem just nu är en jobbig-as-hell kväll. Det är en blessing, inget straff. Som jag ser det.

2. Vad gör det om 100 år

Jag förstår att alla är olika. Jag har den yttersta respekt för att mitt sätt är mitt och att mina ord bara blir verkningslösa klyschor i någon annans huvud. Det viktiga är att hitta vad som funkar för just DIG.

Jag gillar att sätta saker och ting i perspektiv, och tack vare att jag har en fullkomligt fantastisk man och två barn som inte har några speciella behov (läs det där på rätt sätt, alla barns behov är förstås speciella) så får jag också möjlighet att tackla värdsliga problem med påverkbar attityd. Jag är lyckligt lottad som inte tvingas utkämpa några livsavgörande strider för tillfället, och vill verkligen påpeka att det är helt och hållet det jag tar avstamp i när jag pratar om pepp och att påverka sin egen syn på vardagen.

Om jag måste sitta uppe till 02 en natt för att jobba undan sånt som blivit liggande, så är det inte en börda som kväver mig. Jag ser det som att jag valt mitt jobb, jag väljer mina mål, och med lite bra musik i lurarna och något sött att knapra på kan det bli en angenäm upplevelse trots den sena timmen. Dessutom vinner jag lugn och kontroll, kommande dagar i känslan av att vara ikapp. Många av mina medmänniskor på jorden ligger vakna på nätterna rädda eller sårade av sjukdomar, katastrofer eller krossade familjedrömmar. Det är mörker på riktigt. Mycket att göra på jobbdatorn är det inte.

3. Inget av värde kommer helt gratis

Så är det faktiskt. Mitt livs svåraste stunder, är de som med tiden byggt mina styrkor och fått mig att göra “rätt” val när jag givits ny möjlighet. Jag inbillar mig inte att jag alltid kommer att veta vad som är rätt eller fel, eller att alltid välja rätt trots att jag förstår felen. Jag vet bara att utan mitt livs stora dippar hade jag missat dess absoluta höjdpunkter. Det rör allt från kärleken och barnen, till jobbet och företagandet. Det rör vänner, vänskap och hur jag värderar den. Det rör kickarna i vardagen och nöjet på helgerna. Det rör nuets skönhet och visionernas glimrande dragningskraft.

Jag kan också hitta inspiration i att göra lite mer av det många andra vill göra mindre. Jobba lite hårdare, fila lite extra på detaljerna, vara vaken lite längre eller drömma lite större. Jag vill inte göra det lätt för mig. Jag vill verkligen maxa möjligheter och testa att nå nya mål. Jag är inte rädd för att inte klara något, bara för att aldrig ha försökt.

Läs inte texten som att jag aldrig tycker att något är jobbigt, för det gör jag. Stress är jobbigt, stök är jobbigt, smackande människor människor på t-banan är jobbiga, bråkiga barn är jobbiga, dålig kemi är sjukt jobbig, jeans som inte går att stänga är jobbiga och en växande gravidmage kan vara jobbig trots att den är det bästa som finns.

Så jag stör mig. Och jag klagar. Men bara tillfälligtvis och bara på ytan, och det som finns därunder är grunden som gör att de jobbiga småsakerna aldrig får slå rot.

20150319-071257-25977039.jpg

Leave a Reply

