Bitch is back

Det behövdes en resa till Falun och deltagande på ett väldigt fint och kärleksfullt bröllop (nyktert höggravid) för att jag snabbt och effektivt skulle förpassas ur min vi-är-vuxna-kvinnor-nu-och-vi-kan-kosta-på-oss-att-stötta-varandra-utan-att-tappa-ansiktet-bubbla.

Tack för den, Dalarna.

Det som hände var kort och gott att efter sisådär 20 nya, inspirerande möten ställdes jag inför ett 21:a inte så inspirerande möte.

Efter åtta timmars stående och sittande på vigsel, middag och mingel var jag lagomt utmattad men mycket tacksam för att både ha blivit inbjuden som maka, och över att ha tagit mig i kragen och hängt i hela dagen och halva kvällen trots värkande fötter och en lika värkande mage. Genuint glad över upplevelsen!

Så kommer en nyförlöst trebarnsmamma i väldigt liten och söt förpackning, och säger som inledande mening att “OJ vilken jättemage du har!”. “Är du säker på att det inte är TVÅ??!” “Såndär mage hade jag när jag FÖDDE för åtta dagar sedan”. 

(Detta endast fyra dagar efter ett besök hos barnmorskan som visat att magen är lite liten utifrån kurvan, bara som en parentes till den här ABNORMA kroppsdelen som jag tydligen släpar runt på.)

Och ja, det kan mycket väl vara så att en gravidmage i krimsklänning ser stor ut. Det kan hända att hon hade vaknat på fel sida eller inte somnat alls med tanke på den nya familjemedlemmen. Kanske “menade hon inget illa”. 

Men det spelar ingen roll.

Det finns INGET förmildrande i att vilja göra en poäng på någon annans bekostnad, särskilt någon man aldrig mött. En sådan dryg handling är för mig likställt med endast en signal – och den är att hörru du din storväxte jätte, jag skiter så fett i dig och hur du uppfattar mig, att jag inte ens orkar försöka vara trevlig.

För tio år sedan hade jag slickat såren och tänkt att nehepp, jag är en sådan som det inte är värt att vara trevlig mot, vad pinsamt att inte kunna frambringa någon form av respekt hos andra människor.

Tack och lov för tidens gång. Idag tänker jag att jahapp, här har vi en sådan som är på ett sätt som JAG aldrig vill vara, så tack för påminnelsen liksom. 

Jag tror inte på att brutal ärlighet varar  längst. Om din nya frisyr i mina ögon ser ut som en potta eller om din nya fästman verkar vara en riktig mansgris, kommer jag inte att känna mig tvingad att berätta det för dig om du inte med alla medel försöker att få min åsikt. För att jag respekterar dig och de val du gör, så länge ingen tar skada.

“Brutalt ärliga människor får ut mer av själva brutaliteten än av ärligheten” lyder ett välkänt ordspråk.

Idag är jag glad att jag läste det först.

Igår var en jättehärlig dag oavsett storlek, trötthet och en utmärkande syrlig kommentar. 

  

2 thoughts on “Bitch is back

  1. Man får sparka andra vuxna på smalbenet i sådana situationer! Alla vuxna som bara måste delge sina åsikter till “offret” eller andra om någon annans utseende förtjänar en hård spark där bak.

  2. Fina Limp!
    Vilken liten hagga du stötte på..
    Nåväl, då kan vi även lägga det där med tatueringen i nacken bakom oss 😉 Kram

Leave a Reply

