Vägen till lycka

När jag var liten kunde jag vakna till doften av nykokt kaffe och ljudet av målmedvetet slammer från köket. Yrvaket fångade jag upp lillebror ur hans rum på väg mot husets samlingsplats när syrenerna så vackert pastelligt blommade utanför fönstret, och nyfikenheten var alltid stor när vi fick våra svar på vad som väntade. En utflykt! Kylväskor packades och filtar rullades ihop. Vi skulle åka och promenera i någon skog eller titta på en bilparad någonstans. Kanske besöka ett tivoli eller plocka säsongens bär. Alltid med samma pirriga förväntan satte vi oss i bilen och drog iväg över dagen.

Igår hade vi en oplanerad dag när vi vaknade i Enskede. Det tog min make en sekund att svara “JA!” på frågan om vi kunde sticka iväg till Dalarna på en dagstur, för att säga hej till vänner som flyttat dit. Det tog ytterligare en timme så var vi på väg.

Musiklekar i bilen, barnens tävlingslystna temperament och många skratt. Bilgodis och spilld ketchup från varmkorven vi åt till lunch. Hänförda blickar inför öppna landskap med kohagar, älvar och röda hus i spridda klungor. 

Att jaga lyckan är ingenting för mig. Jag vet inte vad som krävs eller ska till för att få den att alltid stanna. Men att inte jämföra sig med andra (vilket tar tid att förstå) och att öppna upp för frihet i tanke, handling och mål – det är min melodi. Ta bort så många låsningar och begränsningar som möjligt, och se det stora i det lilla, ja också det lilla i det stora. 

Jag vet att det låter pajjigt. Jag fattar att det finns många “men” och att metoden kommer helt utan garantier. För mig betyder det ändå allt att dela vardagen med en person som inte förminskar utan bekräftar mitt sätt att se på livet. Hans sätt att säga “ja” istället för “nääeej” är en jättestor glädje för mig. 

 

Leave a Reply

