Vill du, mamma? 

Vill du leka med dockor med mig, frågar hon försiktigt tindrande efter vår kvällspromenad.

Jag är ingen lekmamma och hon känner mycket väl till mina argument.

Ja, det vill jag, svarar jag utan att behöva tänka efter. Hon hämtar en korg med allt som dockorna kan tänkas behöva, och vi sätter oss på en plätt i trädgården dit solens sena strålar fortfarande når.

Så tar hon mig med fantasifull stämma igenom dockornas vänskap, husdjursköp och middagsparty. Vi förhandlar priser och bestämmer meny. Hon pratar med en ljusare röst än vanligt i sin värld av fantasi, också lite snabbare än hon brukar. Ibland tittar hon upp på mig för att se om jag fortfarande är med i lekens gränslösa värld, och det är klart att jag är. Jag döper mina djur och sorterar klackskor. Jag minns hur det kändes att vara sex år och öppna dörrar till glädje och större perspektiv bara genom att leka fritt. 

Hennes ögon strålar.

När vi går in för att äta middag springer hon ikapp mig under den korta promenaden från uteplats till dörr. Hon säger ingenting, men lägger sin varma lilla hand i min. Så går vi sida vid sida mot dagens slut och allt är som vanligt men kanske ändå lite närmare än vad vi båda är vana vid. 

När vi senare ska säga godnatt ställer hon sig vid min sida där jag ligger och vilar. Jag får en puss på munnen, och en på pannan. I leken behöver inget vara verkligt, men i verkligheten finns det så mycket hon redan förstår. Hon den finaste flickan jag vet. 

Det finns allt att sträva mot, men inget jag saknar. Tack Lilian min älskade lilla vän, vi ses i trädgården och leker snart igen. 

   

 

Leave a Reply

