Goda råd är (inte) dyra 

Jag kan knappt läsa bloggarna på mama.se längre. Det varumärke/magasin som ska vara på “de starka kvinnornas” planhalva har blivit ett forum för illa klingande pajkasteri och en kollektiv frossa i den allmänna otillräckligheten som moderskapet tydligen måste föra med sig.

De populäraste bloggnamnen växlar frekvent mellan att ge “goda råd” om mammaskap, träning, sexliv och egentid – för att sedan gnälla och hänga ut läsare som påpekar att man t ex inte bör transportera spädbarn i stängda och förhängda vagnar soliga sommardagar.

Jag blir trött i hjärnan och matt i psyket av läsningen. Varför vända och vrida på varje fråga? Varför försöka ändra på främlingar du aldrig behöver möta eller umgås med? Nej, ett (mamma)råd att verkligen dela är att lyssna på det du vill och behöver, och låt resten rinna av. Man behöver inte vara en tvättsvamp. Man behöver inte vältra sig i all den lilla och lokala världens orättvisor. Lägg tiden på att finna din och familjens egen stig genom snåriga buskage istället, så kommer det att bli en mycket mer angenäm resa. 

Omfamna förändring, för hela livet är en resa och inget är konstant. Ibland går det upp, ibland ner, sakta eller fortare. Så håll i och häng med.

Och så en grej om mig. Jag har räknat dagar och timmar. Blickat mot delivery day D och vecka 40+0 som närmar sig med stormsteg. Gått i trappor, långpromenerat, ätit sånt man ska och slappnat av. Ännu ingen bebis. Ännu inte på övertid.

“Försök påverka det du kan, och lär dig acceptera sånt som inte går att förändra”, är ett av de bästa råd jag vet. Så nu gör jag precis det. Jobbar på som vanligt, vankar fram i sakta takt. Ge mig bristningar och jättebaby om det är meant to be då – jag får bida min tid och deala med dagen som den kommer.

Orkar inte tänka mer på timmar kvar till midsommar eller bästa tiden för ankomsten av ett nytt litet liv. Den perfekta dagen är när det sker (helst inte vid sonens skolavslutning bara) och nu räknar jag inte ner något mer…

… just idag i allafall.  

2 thoughts on “Goda råd är (inte) dyra 

  1. Du är så himla braaaa!!!

    Älskar din blogg… har nog sagt det tio tusen gånger nu!!!
    Är inte inne varje dag, men istället sträckläser jag flera inlägg åt gången och jag bara älskart!!!

    Har precis haft samma tankar som du, och blir lika förvånad!!
    När ska vi lära oss att lyfta varandra istället för att trycka ner??
    Det är så synd!!

    Kram på dig!!

Leave a Reply

