Utan hud

Vissa kallar den tredagarsgråten. Andra säger baby blues. Jag bryr mig inte så mycket om benämningen, som den skrämmande känslan att vara alldeles utan hud några dagar efter att bebisen fötts.

Det är som att det emotionella immunförsvaret packat ihop och tagit semester på annan ort. En Berlinmur nedbruten i partiklar. En hel NHL-final i målvaktsburen iklädd bara shorts och linne.

Det händer varje gång. Och det känns. Varje vindpust känns, som en sylvass livsfarlig orkan. 

Helt omöjligt är det att röra något barns mjuka kinder, utan att tillvaron färgas i den allra djupaste skalan av rött. Lika omöjligt att sätta ord på upplevelser. Hotfulla artiklar om Putins kärnvapen eller väntande pandemier bränner stora sår i flera lager. Ett alltför hårt tilltal skär som nyslipade knivstål genom hjärta och själ.

Det är som att kroppen blivit honung och sinnet likaså. Inte rustat för något annat än att se bara det närmaste perspektivet, bara tillräckligt för räcka ut händerna och hålla hårt i det viktigaste. Skydda, värma, värna om det som betyder allra mest.

Det är som att allting som håller uppe, sakta smälter ner. Något mycket svårare än tårar, mycket djupare inifrån än gråt. 

Om jag inte visste att det hör händelserna till skulle jag famla i desperation efter någonting att hålla mig fast i. Något som hjälper och kan klä världen i dess vanliga kostym igen. Nu bidar jag tiden i väntan på vändningen. Jag blundar och rör mig så lite som möjligt.

När varje tanke landar som salt i öppna sår, då vill man helst att tiden ska gå. Oavsett hur mycket man faktiskt älskar livet här och nu. 

Vad jag minns så brukar det handla om ett dygn innan marken är stabil igen. Skakad och rörd, men inte nere för räkning. 

  

Leave a Reply

