Det är bara att starta om

“Omstart” är ju svaret på alla (tekniska) problem, och såhär direkt efter semester har man (jag!) alltid en påtaglig drivkraft att rensa ur, sortera, göra om och tänka nytt.

Något som länge stört mig (varning för i-landsproblem som egentligen aldrig borde se den skrivna dagens ljus) är min garderob. Inte BARA utrymmet i källaren alltså, utan även innehållet. Nästan allt innehåll faktiskt. 

Ju mer jag shoppar, desto rörigare känns kläderna och jag har ännu mer sällan något som känns lockande att ta på. Det borde inte gå ihop, men jag har googlat mig (tadaa) till förklaringen:

Jag saknar en bra basgarderob! 

Mina favoritplagg – de som faktiskt GÅR att kombinera med annat – är inköpta på TopShop, Zara eller H&M för 100 år sedan. De är nötta men känns alltid som “jag”. Därtill hänger plagg av lite dyrare slag, ofta nätshoppade, med prislapparna kvar och halvtaskig passform. Inget passar till inget och röran (i mitt huvud) är total.

Nej, nu ska det bli ordning och mitt bloggläsande ska få komma till nytta. Jag ska givetvis INTE köpa en massa plagg i regnbågens alla färger, när jag mest bara vill bära svart, grått, blått, och vitt som bas. Jag ska bygga en grund av plagg som håller i längden och som sitter bra, inte säsongens allra spretigaste fenomen.

Därtill ska jag “spara, sälja, skänka och slänga” i grundlig utrensning av ALLT i de garderober jag har. 

Jag fattar ju att jag borde gjort detta för länge sedan. Inte konsumerat MER av fel, utan MINDRE men rätt.

Jaja, det är väl en mognadsfråga antar jag. Nu kan jag knappt vänta till helgen så att jag får komma igång faktiskt. Även om det här känns som det mest meningslösa inlägget sedan internets uppkomst, så kan resultatet bli revolutionerande (för den lilla individen, dvs jag).

En jobbdel och en fritidsbas – allt som inte går att matcha eller passar på just MIG (polletten trillar sakta ibland…) åker nu ut. Luften känns redan lättare att andas. 

Tack Stylizimoblog och andra inspirationskällor i ämnet. Nu ska det bli åka (ordning) av!

Något av en målbild:

  

Något av ett nuläge:

  

Leave a Reply

