Vart tar tiden vägen?!!

Ja, som rubriken antyder hörs den repliken mer än någonsin i min omvärld. Överallt tycks människor fråga hur tiden kan gå så snabbt, vad händer, vart tar dagarna vägen…

Man beklagar sig, slår händerna för munnen eller armarna uppgivet ut i luften. “Vart tar tiden vägen, den bara försvinner.”

Jag vill inte leva mitt liv i moll, inte se på tiden som något försumligt, här idag, borta imorgon.

Nästa gång någon frågar, vill jag svara på frågan om vart tiden tar vägen. Jag vill säga att alla månader och år, alla dagar och sekunder, alla möten med  människor, de samlas på lager inom dig ser du. Allt vi upplever, allt lätt och roligt, allt svårt och sorgligt, sparas i kartoteket där inne i kroppen. Det vi inte längre minns, det kanske fortfarande känns. Det vi glömt hjälper oss ändå framåt, i vårt sätt att vara och utvecklas, ta för oss och ta oss igenom. Att njuta och att härda ut. Tiden är det mest värdefulla vi har, just eftersom att den aldrig står stilla. 

Den tvingar oss att göra val. Att utforska innerligt medan vi kan. Leva oss in i varje utmaning. Lyssna med stora öron på barnet som fått sin första läxa. Titta med intresserade ögon när tioåringen lärt sig en ny fotbollsfint. Smeka en extra gång över bebisens så mjuka kind.

Idag och imorgon. Två olika dimensioner. Ingen stoppknapp i syne. 

Men tiden försvinner inte. Ju fler dagar vi får uppleva, desto större blir rikedomen. 

Vad sorgligt att behöva sitta och undra i efterhand, vad gjorde jag egentligen med alla dagar som bara försvann. 

Leave a Reply

