Svårt att sätta ord på

Det är svårt att sätta ord på det som händer i världen nu, med människor som flyr och andra som sätter taggtrådsstängsel vid gränserna mot en tillfällig fristad. Jag kan inte greppa, inte förstå. 

Det är svårt att sätta ord på pränt i även det lilla perspektivet när jobbet och föräldraledigheten tar upp både tankar och tid. Det blir inget vettigt skrivet, förhoppningsvis mera gjort.

Det är svårt att sätta ord på hur rolig, hur betydelsefull träningen är för mig.

Hur mycket jag gillar mina vänner.

Rikedomen i att få vara vaken om natten, någon halvtimme i taget, lyssna på regnet och åskan när mitt barn äter vid mitt bröst. 

Viljan att vara en bra mamma, på just mitt eget sätt.

Turbulensen som uppstår när livet förändras och insikten om att det måste få vara så.

Önskan om att få vara där det är äkta. Där andra är sanna. Och jag mitt rätta jag.

Framförallt är det svårt, faktiskt omöjligt, att beskriva hur bebisen som blivit tre månader så magiskt logiskt påminner om sina båda syskon. Hur hans nyupptäckta kluckande skratt får mitt hjärta att nästan spricka av glädje.  Hur hans hud känns som rent porslin under mina fingrar när jag stryker över kinder och mjuka lår. Hur hans fjuniga hår kittlar mina näsborrar när han vilar sitt huvud vid min haka, och jag andas in det mesta jag kan för att aldrig glömma. 

Det är svårt att sätta ord på den naturligt överväldigande kärleken till den lilla familj som gör världen så hoppfullt vacker trots allt det fula som pågår just nu. 

   

     

Leave a Reply

