Här och där

Jag läser något om en invigning av en jättegalleria. Den slutade tydligen i kaos. En avdankad artist släpper en singel och marknadsför den genom nakenhashtags på Instagram. Och det är visst något landmärke i Stockholms innerstad som ska jämnas med marken och byggas upp på nytt.

Det är så mycket som sägs och görs överallt.

Jag hjälper min äldste son med en presentation i Keynote, han ska hålla sin dragning inför klassen imorgon. För oss båda är programmet nytt, men vi lär oss allt mer vad kvällen lider. Det gnistrar i hans ögon och smattrar sobert i de tunna, mjukt infogade tangenterna när han formulerar sina punkter. 

Jag beställer en tavla, och ett vitt skyddspapper i stort format blir över på bordet när vi packat upp. Det täcker nästan en tredjedel av vår matplats, lockar så tomt inbjudande som ett jätteoskrivet blad. Du får rita på det, berättar jag för dottern, “men vi-l-ken LYCKA”, svarar hon med applicerat eftertryck medan hon raddar upp sina färgpennor. 

Jag pussar bebisens panna. Han tedde sig nyss så skör, nu alldeles stark och kompakt i sina rörelser. Han luktar fortfarande som den allra ljuvligaste magiska parfym, trots att den söta doften har en underton av väldigt vanlig spilld mjölk från dagen som gick. Hans fjuniga lugg kittlar min näsa medan jag andas in och bevarar vår stund i kvällsmörkret. 

Det händer så mycket där ute överallt. Ikväll hände ju nästan ingenting inne hos oss. Utöver den surrande, spinnande, upplyftande känslan av att vara på exakt rätt plats då förstås. Just här, precis nu.

  

Leave a Reply

