(O)tur på hemmaplan

Kolsyremaskinen pajade och jag blev tvungen att beställa en ny. Favoritlampan i fönstret har åkt i golvet två gånger under en vecka. Sonens sparkcykel blev stulen utanför skolan. En tavla vi fått av älskade vänner flög ner från sin plats högt uppe på ett skåp och lämnade en kruka och sockerskål framför helt oförklarligt orörda, men kraschade hårt och ramen fick några sprickor. Petitesser som det är en lyx förstås att behöva gnälla om. 

Och. 

Inatt ramlade jag i trappan när jag som vanligt bar bebisen, ett täcke och en kudde från övervåningen till vardagsrummet nedanför. Han vill skrika ett litet tag och sedan ligga nära. Jag vill att resten av familjen ska slippa vakna av gråt och bök klockan fyra på morgonen. Men jag måste ha somnat gående eller glömt att fokusera lika noga som vanligt, för jag snubblade på sista trappsteget och hann i fallet tänka “Gode gud, hjälp Will nu”. När jag sedan satt på golvet med den forna glasvasens skärvor runt mig och blod droppandes från ett jack i min tå, och bebisens förskräckta gråt skar genom mörkret runtomkring, så höll jag honom fortfarande i mina armar. Han hade inte fått en skråma och jag kunde andas ut. Sedan låg jag stilla i soffan och lät hans varma sömntunga andetag pusta nära mitt ansikte i flera timmar. Jag med en bultande tå och och skamröda kinder och några torkade tårar av lättnad där utanpå.

Vi kan göra mycket men inte allt. Vara planerande och försiktiga, vi kan förmana och fostra. Men ingen kan lova att det räcker. Vi kan råka vara på fel plats i fel tid eller eller på fel sätt. Mot detta finns inget skydd eller försvar.

Någon tror på en viss gud med ett visst namn. Andra helt på slumpen. Jag vill tro på något mer än det vi ser, men vet inte om varken högre makter eller ödet fyller luckan för mig. 

Låt oss prata om kraft och styrka en annan gång. Just nu tar tacksamheten all plats här. 

  

Leave a Reply

