Snacka går ju

När det händer stora saker (eller små) och min världsbild rubbas, upplever jag en påtaglig obalans i hela tillvaron. Märkligt humör, snurrande skalle och famlande mellan rationella hållpunkter som kan förklara det som sker.

Och i detta terrorkaos, precis som i “normala fall”, behöver jag något konkret att ta fasta på för att inte fastna i nuet. Jag är inte bra på att gilla läget om det inte finns en handlingsplan för hur det ska gå till, därför skapade jag just min egen. Såhär tänker jag bestämt förhålla mig till hela alltihopa:

1. Acceptera att det känns skitläskigt att åka t-bana eller sitta i en bar på Stureplan för tillfället, men vara modig nog att ändå göra’t!

2. Alltid kolla efter nödutgången – bildligt och bokstavligt. Göra vad som går, hellre än att inte göra något alls.

3. Njuta extra mycket av det fina omkring oss. En puss, en blombukett, första snön eller ett glas vin. Saker och ting blir inte per automatik mer meningslösa utan snarare mer meningsfulla i dess pyttelitenhet när otryggheten slår till och mörka hot skuggar allas vår värld. 

4. Behålla gnistan. Ingen vet vad som sker imorgon. När terrorister, sjukdom eller annan skit slår till vill jag hellre veta att jag levde och hyllade livet medan det var någorlunda möjligt, inte vissnade i förtid för att jag valde att ge upp hoppet om bättring. “Slut på all terrorism” är en nyhetsrubrik jag drömmer om att få se framöver. 

5. På tal om hopp. Det viktigaste av allt. I min bok vinner det goda till slut. Och har de goda inte vunnit, då är det inte slut.

Töntigt, tantigt och barnsligt på samma gång, som fan. Men hellre det än tomt svävande i ingenstans.

  

Leave a Reply

