Inget är konstant 

Nu har jag kommit på vad den gemensamma störningsnämnaren är i alla (mamma)blogginlägg där avsändaren gnäller och jämför före med efter.

Typ; jag har mycket mindre tid att locka håret nu EFTER att jag fått barn.

Och ; INNAN jag fick barn hade jag plattare mage (no shit Sherlock).

Jag ogillar starkt det här koncentrerandet kring en viss punkt, som t ex när barnet föddes eller när det kroppsliga skalet fyllde 30 år.

Sanningen är ju att allt är föränderligt.

Efter att barnen kom, är också tiden före de flyttade ut. Efter 25-årsdagen är före 40.

Livet rör sig ständigt framåt och upp och ned. Något är före ett efter som är före något annat. 

Det är så poänglöst att jämföra ett existerande nu med ett svunnet då. Om det inte är för att hämta kraft och lärdomar för framtiden förstås. Därför irriterar det mig så enormt när människor klagar och gnäller som att något (tidigare) vore konstant.

Jag hittade den här lappen när jag städade lådorna idag. Den skrevs i en kämpig tid när vår minste son gick sitt första år på förskolan och livet skakade i en stundande separation. Efter en lång och lycklig tid tillsammans var vårt vi på väg att ta slut.

Så blev det inte. Vi red ut stormen, klarade krisen och fortsatte starkare än förut. Jag är så lycklig över att vi inte gav upp. Jag bryr mig inte om vad som var bra före eller (om något) blev annorlunda efter.

Jag bryr mig bara om att jag har allt jag någonsin kan önska precis här och nu. Lycka för värdefull att kunna sätta ord på. Medvetenheten om att inget är konstant tar jag tacksamt med mig på vägen. 

Själva grejen med förändring är ju att saker och ting förändras. Varken tankar eller tuttar kommer någonsin att stanna precis där de är. Och det är ju lite av den utmanande tjusningen med hela alltihopa. 

  

Leave a Reply

