Kära pappa

Jag läser att det blossar en debatt i den korta filmens kölvatten. Att vissa män känner sig kränkta och kräver sin rätt att slippa ta (ensamt) ansvar. Att slippa känna sig utpekade. “Kära pappa” polariserar och ökar klyftor, sägs det då.

Om man vill se det så…

Tolkningsfrihet, ni vet.

Jag visade filmen för mina barn och deras far, det var i bilen i söndags. Hela familjen samlad på en och samma plats. Min dotter, bara sex år gammal, fick tillåtelse att kika över brorsans axel. Han som är tio år och så mycket redan förstår. Han som kommer att vara den största idolen för bebisen bredvid de båda andra i baksätet. De ska ut i världen snart, tripp trapp och trull. 

Fem minuters tystnad. Min makes röst. Han som kan vara fyrkantig ibland och lite svår i djupa diskussioner, bara för att testa gränser och dra igång. “Vilken bra film”, sa han. Och det var vad pojkarna och flickorna i hans familj hörde honom säga. Kort och gott, bara det. 

Man får tycka vad man vill. Hävda ditten och datten. Trassla in sig i åsikter och förklaringar.

Ibland ryms ett universum i ett par ord. Det som inte sägs väger tyngre än alla formuleringar i världen. Tack kära make för att du såg Kära pappa på det sätt som jag hade hoppats. Önskat. Och som framtida generationer behöver.

Tack för att du är min hjälte och barnens förebild precis så äkta som du är. 

  

Leave a Reply

