Det som förändrar 

Jag tror att stora förändringar måste få kännas på djupet. Betydande händelser och känsloomkastningar bygger grunder för nästa fas eller platå i livet. Även om hjärnan eller hjärtat inte alltid hänger med och tankarna snurrar i spinn, är jag (nästan) säker på att det är värdefullt att ömsa skinn ibland och att det inte kan gå helt smärtfritt. Det är logiskt. Människor växer. 

Jag blickar tillbaka för en sekund och kan nästan inte förstå att jag var den 20-åring som sa att jag behövde drama i mitt liv. Trodde att dynamik handlade om högljudd intensitet. Önskade stora skiftningar för att känna kraften.

Tänk vad saker och ting förändras. Människor ändras. Idag är vassa kanter det värsta jag vet. Idag förstår jag skillnaden mellan yttre spänningar och inre utmaningar. Idag är mitt äventyr inte på bekostad av harmonin. Tvärtom; jag är beroende av den.

Att vara (snart) 40 år ger en fördel gentemot det yngre jaget. Grubblerier bottnar i konkreta orsaker och mynnar oftast ut i något bättre än det som var. Med tiden kommer värdefulla insikter. Det är de jobbigaste dagarna som blir de bästa språngbrädorna mot nya höjdpunkter. 

Den tanken ger mig ro.

  

Leave a Reply

