Envägs 

Det ska erkännas direkt; jag tycker o c k s å att det är svårt, det där med att dra gränsen mellan publikt och privat i blogginläggen. Även om jag står fast vid att det här utrymmet är mitt, orden mina, och känslan min egen finns det förstås annat att ta hänsyn till. Jag är en dotter, fru, syster, mamma, chef, konsult, företagsledare och vän. Jag kan inte skriva öppet om allt, även om ventilen behövs och censur känns onödig. Ber om ursäkt för övertramp jag eventuellt gjort och säkerligen kommer att göra igen. Det är svårt att vara tyst ibland.

Men. Det var det ena. 

När jag lyssnar på vissa poddar (som jag gillar underhållningsvärdet i, ska tilläggas) kan jag inte låta bli att bli illa berörd. Sköningarna Ann och Anitha till exempel, som får mig att fnissa högt i kollektivtrafiken, orsakar också gåshud på annat vis. Förmodligen är jag lite töntig som ens reflekterar, de måste ju ha snackat om nyanserna hemmavid. Men är det inte märkligt när man pratar om sin man därhemma, i tjugo minuter, om hur han inte fattar signaler, beter sig som en hjälplös bäbis så fort han ska vara ensam  med barnen en kväll, hur han har tummen mitt i handen och man använder bebisröst i referat kring den här personen? 

Kanske brer de på för att skapa mer engagemang helt enkelt? Det kan ju inte stämma, dessa enkelriktade ord? Dels vill man väl inte vara gift med en bebis, och om så är fallet kan man ju knappast gnälla på det. Valet är ju fritt. 

Jag må skriva blogg med hjärtat och därigenom låta besvikelse eller frustation skina igenom ibland. Men respekt och förtroende, att vara ett team, blir ännu viktigare för varje år som går. Den person jag vill leva livet och i evighet med, skulle jag aldrig kontinuerligt förminska genom upprepat tugg där hans brister blir allas att höra min version av.

Men var och en gör ju som de vill. 

Jag älskar dig, babe. För allt du är, precis som du är. Till och med när du äter chips. 

  

Leave a Reply

