Två liv

En intelligent bekant förklarade för mig en gång, att människan lever två parallella liv. Ett som syns, med handlingar, uttryck, känslokast, beteenden och val. Ett annat inuti, i huvudet, med tankar, drömmar och fantasier som ständigt pågår. 

Jag brukar tänka på det där ibland. Att han som står mig närmast aldrig ska behöva gissa. Vid årsskiftet när jag drog några tunga andetag, släpade benen efter mig och hörde toner i moll. Då skrattade jag utanpå, tränade som vanligt, röjde inga bevis i mitt sätt att vara. Tror jag. Men just han visste förstås.

Nu ligger jag på sofflocket en månad senare, än en gång vaken mitt i natten. Huvudvärken gör det nästan omöjligt att blunda, febern känns i varje led. Men inuti, inte ett spår av smärta. Bara värme, glädje, närhet till det som betyder mest. Och han vet.

I mitt parallella liv finns inga flyktförsök eller spännande relationer med fiktiva figurer. Jag är ledsen om det låter platt, kanske torrt och lite knastrigt. I mitt huvud tornar mest en enorm tacksamhet över livet med en människa som utmanar mig, lyfter mig högre, formar mina kanter och fyller min själ med energi av alla slag.

Inuti och utanpå – inte alltid en perfekt symbios. Men några lönndörrar till hemliga rum göms inte här. Mina två liv är dina att dela.

  

Leave a Reply

