Innan natten 

Påskafton i gamla hemstaden och tid med dem som betyder allra mest. De skramlar fortfarande med glas och tallrikar när jag tackar för mig. De diskuterar manuset till kvällens film när jag gör min sorti. Den stora familj vi blivit sitter samlad i tv-soffan medan jag som är för rastlös för att följa med i det som händer på skärmen, stänger in mig i gästrummet redan klockan 22. Jag som aldrig varit någon tröttis, går nu till sängs först av alla. 

Nästan.

Det som lockar mer än den dyrbara sömnen är en mjuk och alldeles ovetande liten filur. Hans andetag är fjäderlätta, hans värme så genomvarm. Jag pratar löjligt bebisspråk tyst i hans ena öra, strycker mitt pekfinger längs hans bulliga arm. Han somnade för någon timme sedan, är så påtagligt lugn och stilla i sömnen eftersom han är så påtagligt pigg och aktiv i sin vakenhet.

De här timmarna innan natten kommer låter jag inte gå till spillo. Snart är han stor, alldeles kantig och mån om sitt. Nu har jag min chans att låna hans närhet, stjäla hans atmosfär att bädda in mig i. De andra som jag älskar sitter strax utanför med sina mobiler och samtal jag gärna skulle delta i. Jag kommer att göra det igen.

Just nu behöver jag bara vara här innan stunden är förbi. 

  

Leave a Reply

