På ruta 38 

Jag märker att jag ibland uttrycker mig och framställer mig själv som mycket mera fyrkantig än jag (hoppas att jag) är.

Jag driver ett företag. Har anställda. Jag lämnar ett pastellfärgat litet hus och ett kvarter fullt av fågelkvitter och barnfamiljer och grönskande träd varje dag, för att ta den kvartslånga tunnelbanan in till stan och göra ett jobb som jag tusenfalt gillar. Nästan varje steg består av dagdrömmar. 

Jag är väldigt förtjust i finkaffe i pappmugg. Ofta glömmer jag att säkerställa att ursprunget är ekologiskt. Gäller både muggen och kaffet.

Jag känner mig inte längre som ett förfulat ufo inne på NK. Tvärtom trivs jag förvånansvärt bra med att botanisera runt i parfym- och barnklädesavdelningar trots surmulna expediter och snorkiga damer här och där. Jag hör hemma på Konsum i förorten också. 

Jag trivs vid mötesbord och framför strategidokument. Jag är dålig på administration. Kompenserar med nya träningskläder i grälla färger eller en ny konstig partytopp trots att jag sällan är på party. Fast jag älskar när det sker.

Jag är löjligt kär i min man. Och i att resa, trots att klimatångesten lägger sordin på flygturen. 

Jag är inte rädd för åsikter, varken mina eller andras. Men trivs också med tystnaden. 

Jag är fysiskt starkare vid 38 års ålder än tidigare i mitt liv. När jag bär hem snittblommor från Bunches och bubbel från Bolla känner jag mig både vuxen och barnslig på samma gång, eftersom jag inte kan undvika att se situationen utifrån och undra vid vilken ålder dessa enheter blev likställda med fredagspepp. Jag resonerar ofta med mig själv inuti huvudet. 

Min kropp har fött tre barn. Nej, min kropp har burit och gett liv åt det som blivit själva epicentrum i min egen existens. Det känns alldeles självklart och jättejättekonstigt på samma gång. 

Jag undviker A-brunnar men kliver på K. För störst av allt är Kärleken.

Och fast jag är mamma är jag också barnsligt förtjust i presenter, både att ge och att få.

  

Leave a Reply

