Jag som mamma

En bloggrubrik som valsar runt i digivärlden för tillfället.

Tre ord som beskriver dig i mammarollen.

Jag är noga tror jag. Vill att barnen ska ha ramar. Läggtider, tandborstning, inga armbågar på bordet eller skor inomhus. Till exempel. Jag tror på ordning och reda i omgivningen för att kunna ta ut svängarna mentalt. 

Kommunikativ är jag också. Pratar inte på “barnspråk” utan till människor som bara är lite mindre. Berättar om orsak och verkan. Skippar fasader. Döljer inte det dåliga, slösar med det bra. Vågar vara jag med fel och brister, vågar tycka mig vara värd att “älska som jag är” i mitt moderskap. Men de måste såklart inte älska just mig. Bara om de vill, de små liven.

Tacksam är det tredje. Jag är så gränslöst outsägligt hänfört tacksam över våra tre barn och att få vara deras mamma. Varje dag, varje minut, fullt ut i varje liten del oavsett humör (deras eller mitt), oavsett situation. De berikar livet i dess minsta cell, gör mig sårbar och öppen, gör mig stark och oövervinnerlig. Jag lutar mig inte mot dem. Jag är tacksam om de vill luta sig mot mig. Jag älskar dem. En kärlek som är obeskrivlig. Oändlig. Så.

  

Leave a Reply

