Vad är mod?

Vår bebis, vår lille toddler nyss fyllda ett år, är precis på väg att lära sig gå. Han ställer sig upp på nystadiga ben och vandrar obehindrat längs med möbler och väggar. Men så snart den lilla handen tappar kontakten med det fasta föremålet vid hans sida, stannar han upp i stunden. Då känns rummet plötsligt otryggt stort och sinnet sätter stopp. Han flyttar försiktigt foten framåt, som för att känna om isen håller, men blir rädd, väljer det trygga, och sätter sig på huk igen. Nästa steg är inte långt borta, alldeles snart hittar han sin frihet.

Frihet ja. Att våga. Att fortsätta gå fast vägen känns främmande skrämmande pirrig, eller kanske igenkännande obekväm. Att testa om vingarna håller, för vingar har vi ju allihopa. De finns ju där, att använda, om vi vågar och vill. 

Att slänga sig utför ett stup eller paddla ner för en fors, behöver inte vara modigt om du aldrig varit rädd för höjder eller vatten. Det är inte störst mod för mig. Att vandra genom en djungel behöver inte vara det ultimata testet om snårigheter aldrig hindrat dig förut. 

Däremot. Att se din största rädsla rakt i ögonen. Att säga “det här skrämmer mig, men jag är redo att möta rädslan” och att på förberedda ben klättra upp för de hinder som en gång knäckte din kraft för en stund, det kräver kanske mer sin kraftansamling. 

Min bebis är precis på väg att lära sig gå. Han släpper snart taget om väggen eller bordet som håller honom kvar vid det trygga. Jag tar också ett litet steg bort från det som känns invant, säkert och bekvämt. Jag gör det i sällskap av genomtänkta tankar och några av mitt livs närmsta hjärtan.

En utmaning väntar och jag är stolt över att våga något som jag under många många år av utveckling, fortfarande duckat och gömt mig för.

Med rak rygg och pirr i magen mot ett nytt spännande äventyr. 

  

Leave a Reply

