Semesterns bästa

Jag är inte riktigt där ännu, men bara ett par jobbdagar kvar. Sedan ledigt på riktigt.

Fem fantastiska saker som jag längtar extra mycket efter i semestertider.

1. Läsa. Finns inget – INGET – som är så förknippat med avkoppling som läsning för mig. Gärna pockets. Helst romaner. Inte så mycket djup, grubbel eller kunskap. Bara som en plockgodispåse av lättsmält nöje. Att ligga, aldrig sitta (!), en sen sommarkväll och vända blad efter blad efter blad i en skriven historia är yttersta lyx för mig. 

2. Träna. Till skillnad från punkt 1 är ju träningen något som finns högprioriterat och närvarande under årets alla 12 månader för mig, därför blev det bara en andraplats. Men längre pass, mindre stress, nya platser gör träningen till ett äkta semesternöje. Vill aldrig vara utan.

3. Städa. Ja. Sån är jag. Städa och sortera gammalt stök är den ultimata semesterinledningen i mitt hus. Med ordning kommer lugnet.

4. Påta. I trädgården. Jag vet inte riktigt vad jag gör eller vad olika saker heter. Men att rycka upp sånt som ser ut att vara ogräs och putsa sånt som ser ut att behöva omsorg, åh vilken sommarlycka.

5. Bila. Bila, tänker du? Inte resa långt? Med tåg eller flyg. Självklart finns sådana resor också i planerna, tacksamt nog, men just att bara för några timmar eller ett par dygn slänga in några snabbt packade väskor i bagageutrymmet och boka hotell redan rullande på vägarna, hur mycket frihet är inte det? Tre barn och en make behöver inte vara likställt med icke-spontant. (Även om man själv saknar körkort.)

Det stora bor i det lilla, sommarkänslan kommer inifrån. Inget Instagramfilter i världen kan redigera fram det du glömt att ställa skärpan på inuti. Glöm aldrig det när bilder på azurblått vatten och tiotusenkronorsklänningar Swishar förbi i ditt sociala flöde. Lycka syns sällan i ett Smartphoneformat.

  

Leave a Reply

