Kraft och frihet 

“Hur får du ihop livspusslet”, frågade en vän. Jag blev tvungen att tänka ett tag på svaret.

Det långa svaret är:

Om livet vore ett pussel skulle jag kämpa mig trött med att få bitarna att passa. Färdiga fyrkanter och räta vinklar är nog inget för mig.

Jag träffar inte mina vänner så ofta som jag skulle vilja. Har inte den ordning jag helst skulle önska. Gör alldeles för lite av att göra ingenting. Så nej, kan kan omöjligt svara på hur pusslande bedrivs bäst.

Vad är viktigt för mig och vad är jag beredd att göra för att eftersträva det? Den frågan är min egen nyckel.

Frihet. Frihet är min drog, mitt mål, min inspiration. Fri i tanken, i sinnet, rörlig och flexibel i mitt mindset. Fri att älska, fri att resa, obunden av fattigdom, otyngd av skulder i skam eller kapital. Fri att säga ja och nej. Jag vill vara stolt över det jag gör och modig nog att flyga och ta plats om mitt budskap känns viktigt. Jag vill klä mig som jag känner för, äta allt jag tycker om, använda ord jag brinner för. Ingen annan styr mitt liv, det gör jag, det vill jag alltid göra. 

För den här friheten är jag beredd att jobba hårt, slita som en varg. På jobbet mer än good enough för att mediokert inte tänder min glöd. På gymmet för att när jag ändå lägger tiden, ger det mig mycket mer att nå nya små resultat än att bara vara där. I drömmarna flyger mina visioner fritt, för att drömmar blir till mål och de visar vägen framåt. Jag vill fylla dagarna med liv och mening, inte fylla livet med en massa tomma dagar. Mina mål är inte fega, men mitt nu är samtidigt alltid i fokus. Jag känner efter i varje steg, kanske för mycket ibland, men så är jag beroende av känslor på ett sätt som alla kanske inte orkar.

Kraft också. Kraften är mitt bränsle, såklart. Jag tankar energi ur allt jag bara kan. Det är som en symbios där allt jag vill ägna mig åt, också ger mig styrka till mera. Jag hämtar kraft ur fysisk aktivitet, den lägger grunden mentalt och kroppsligt. Jag orkar vara mitt bästa jag när passen är tillräckligt många och hårda. Träningen är min passion, med innerlig glädje och kickar varje gång. Jag får kraft och ork i överflöd av min mans närvaro, ordlös eller full av prat. Kraft av bekräftelse, att få och att ge. Kraft av social samvaro med familj och vänner, faktiskt både digital och fysisk. Kraft av inspiration ur magasin och bloggar, oavsett om temat är inredning eller entreprenörsskap. Kraft av att hälla upp en glas champagne innan en utekväll med dans. Kraft av att prata med mina barn, vakna och höra deras röster på morgonen. Kraft av att känna att tillvaron är full av färger, göra det vanliga vackert och inse att även det fula och svåra måste få finnas och lära oss något när det behövs. 

Jag hittar kraft i själva livet, i kärleken och den enorma kärleken till livet jag har. Igenom både lätt och svårt, ljust och mörkt. Jag tycker inte att det är ett problem om det går hål på ett par galonisar eller om tvättmaskinen går i ett, faktum är att jag hämtar kraft i hushållssysslor också. 

Så det är den osminkade sanningen. Jag lägger inte ett pussel någon annan designat som en färdig mall. Bygger hellre tusentals legobitar i olika färger och former längs vägen. Frihet att skapa och kraft att förändra utefter dagsform och känsla i magen. 

Tittar man utifrån så ser man en villa, en Volvo och en vanlig vardag i en huvudstad. Under ytan känns det precis så och som tusen dimensioner därtill.

Det korta rådet lyder: Bestäm dig för vad som är viktig(as)t och ge allt du har för att eftersträva det! Gärna med inspiration av likasinnade längs vägen. 

  

Leave a Reply

