Världens värsta uppfinning

Nej, nej, nej, nej, nej.

Det går bara inte.

Nu har jag gjort åtskilliga försök att testa ljudböckernas utlovade storhet.

“Lyssna medan du går, diskar eller vilar ögonen”. 

Förlåt min svenska, men… vilken idioti! 

Inget papper som prasslar när man vänder sida, ingen möjlighet att fantisera kring tonlägen och karaktärer. Inga mentala tempoväxlingar eller tolkningsfrihet avseende röster och personlighetsdrag. 

Istället en berättarröst som antingen låter som en bebis eller robot, uppläsning av repliker som tar bort alla spår av viktiga nyanser. Mina öron gråter. Min kärlek till böcker plågas som en katt i mars. 

Jag står inte ut. Vill omedelbart avinstallera allt som börjar på Story och slutar på tel i min telefon. 

Om du har ett val; våga vägra ljudboken. Den kommer förmodligen att ta dö’ på oss allihopa. Av ren irritation.

Leave a Reply

