Ett viktigt möte 

Mellan träden skymtar gården där jag vet att du leker. Solen strålar genom lövverket och målar bilden i toner av guld. Jag hör era skrik och tjut i aktiviteterna långt innan jag kan se vem som är vem. Innan du får syn på mig.

Du var nyss väldigt upptagen i dina ettåringsbestyr. Försökte av all din kraft komma upp i rutschkanan den väg som egentligen är slutet. De större barnen väntade snällt i kö. Du tycktes ha fastnat med den bara magen mot aluminiummaterialet, benen stod rakt ut bakåt och tröjan hade korvat upp sig under armarna. Du skrattade.

Nu ser du mig och rynkar frågande på ögonbrynen. Sprattlar friskt, allt du kan. Fångar fotfästet i sanden till slut, ställer dig rakt upp på något ovana ben. Släpper kanterna och tar sikte över gräset. Allvarlig och bestämd men ivrigt vinkande med din högra hand, nej hela armen förresten. Din fasta blick viker inte från mig en sekund. Du följer mig längs staketet på insidan, för att komma närmare trots att grinden är många meter bort. Det ser ut som att du springer trots att du ännu inte kan. Jag tänker att du tycker att vi hör ihop. Jag tycker samma. 

Jag lirkar vant, numera, upp lås ett, två och tre i den supersäkra anordningen till gården. Hinner stänga och sätta mig på huk innan du är framme hos mig. Resolut går du fram och parkerar ditt ansikte mot min hals, dina armar runt min nacke, din doft av mat och jord och förkylning och förskola i min atmosfär.

Vi stannar en stund. När du känner dig klar med hälsningen böjer du dig ner och rafsar åt dig en pinne som du stolt ger till mig, följt av ett ruttet litet löv. Ditt snor är på både din kind och min. Känner knappt för att torka bort’et. 

Nu går vi hem, säger jag och tar din hand. Du sträcker upp armen så långt du kan för att nå, och vinglar vidare längs min sida. Dina små små pyttefingrar värmer hela mig.

Jag är så obeskrivligt glad att vi gjorde dig.

Leave a Reply

